Jövő a jelenben - avagy a Mesterséges Intelligencia szerepe a pályaorientációban

Takács Dániel (2024) Jövő a jelenben - avagy a Mesterséges Intelligencia szerepe a pályaorientációban. Gazdálkodási Kar Zalaegerszeg.

[thumbnail of takács_dániel_2024jan_publikus.pdf]
Előnézet
PDF
takács_dániel_2024jan_publikus.pdf

Download (2MB) | Előnézet
[thumbnail of takács_dániel_2024jan_publikus_nyilatkozat.pdf] PDF
takács_dániel_2024jan_publikus_nyilatkozat.pdf
Hozzáférés joga: Csak nyilvántartásba vett egyetemi IP címekről nyitható meg

Download (152kB)

Absztrakt (kivonat)

A szakdolgozatom kutatási témája az mesterséges intelligencia és digitális technológiák szerepe az oktatás és ahhoz kapcsolódóan a pályaorientációban. A témaválasztásban fontos szerepet kapott a téma relevanciája, továbbá a technológiai megoldások iránti érdeklődésem. Mindemellett motivációt nyújtott számomra, hogy szakmai gyakorlatomat a ZalaZONE ökoszisztémában működő Pannon Fejlesztési Alapítványnál (továbbiakban: PFA) töltöttem, ahol az alapítvány működését meghatározó stratégiai irányok közül kiemelt szerepet kap a műszaki kultúra építése, azaz a pályaorientáció. Az elmúlt időszak egyik legnépszerűbb témája a mesterséges intelligencia és digitális technológiákhoz kapcsolódó virtuális- és kiterjesztett valóság. Ezen technológiai megoldások az ipar 4.0-val egyre meghatározóbbak, átszővik mindennapjainkat. Számos területen jelenek meg, majd épülnek be, ez alól az oktatás sem kivétel. Az oktatás kiemelt szerepet játszik a jövő szakembereinek képzésében. A generációs sajátosságok egyre nagyobb szerepet kapnak napjainkban, különösen az Alfa és Z generációk szokásai, igényei. A jövő szakembereinek kineveléséhez elengedhetetlen a sikeres pályaorientációs tevékenység, amely során a diákok hasznos információkra tehetnek szert a tovább tanulás és képzések kapcsolatosan. Kutatásom célja, hogy meghatározásra kerüljenek az oktatás fejlesztéséhez hozzájáruló technológiai tényezők, eszközök. Továbbá a PFA által szervezet pályaorientációs tevékenységek során milyen technológiai tényezők alkalmazhatóak sikeresen. A dolgozat a következő két kutatási kérdésre keresi a választ. Milyen MI és digitális technológiai tényezők járulnak hozzá az oktatás innovációjához? Milyen eszközök szükségesek az MI és a digitális technológiák alkalmazásához a pályaorientációs programok keretében? A kutatási kérdésekhez vonatkozóan megállapításra került két hipotézis is. H1: MI és digitális technológiák használata hozzájárul az oktatás fejlesztéséhez. H2: Az MI és a digitális technológiákat hasznosítani lehet a pályaorientációs tevékenységekben. A dolgozatom során szekunder kutatási módszerrel feldolgozom a releváns szakirodalmat, ahol ismertettem a technológiák létrejöttének mérföldköveit, majd kapcsolódásukat az ipar 4.0-hoz. A negyedik ipari forradalomhoz kapcsolódóan értelmeztem az oktatás 4.0-át és ismertetem részeit. Primer kutatási módszerként kérdőívet állítottam össze a PFA által szervezett orientációs tevékenységeken résztvevő diákoknak és tanároknak. A kérdőív kiértékelése kvalitatív és kvantitatív módon valósult meg. A vizsgálatom során a kérdőíves megkérdezés eredményei felhasználásával választ keresek a kutatási kérdésekre, illetve a kitöltők javaslati alapján azonosítóm a potenciális eszközöket és módszereket, amelyek hozzájárulnak az oktatás innovációjához és a pályaorientációs tevékenységeknél alkalmazandó eszközök meghatározásához. A kitöltők által megnevezett eszközökre javaslatot teszek a lehetséges alkalmazásukra az orientációs tevékenységek során.

Intézmény

Pannon Egyetem

Kar

Gazdálkodási Kar Zalaegerszeg

Tanszék

Logisztika és Menedzsment Informatika Tanszék

Szak

gazdálkodási és menedzsment

A képzés szintje

alapképzés

Konzulens(ek)

Konzulens neve
Konzulens típusa
Beosztás, tudományos fokozat, intézmény
Email
Csabi Virág
Külső
NEM RÉSZLETEZETT
NEM RÉSZLETEZETT
Csikós Fanni
Külső
NEM RÉSZLETEZETT
NEM RÉSZLETEZETT
Fehér Norbert
Belső
mestertanár; Logisztika és Menedzsment Informatika Tanszék; GKZ
Tóth Csilla
Külső
NEM RÉSZLETEZETT
NEM RÉSZLETEZETT

Mű típusa: diplomadolgozat
Kulcsszavak: digitális technológiák, e-learning, mesterséges intelligencia, oktatás 4.0, pályaorientáció
SWORD Depositor: SWORD
Felhasználói azonosító szám (ID): SWORD
Dátum: 16 Feb 2024 13:41
Utolsó módosítás: 17 Feb 2024 11:07
URI: https://perepo-dolgozat.uni-pannon.hu/id/eprint/26329

Actions (login required)

Tétel nézet Tétel nézet