Markó Krisztina (2015) A trafikokat érintő koncesszió jogi szabályozása és gazdasági jelentősége. Gazdálkodási Kar Zalaegerszeg.
Előnézet |
PDF
markó_krisztina_2015maj_publikus.pdf Download (5MB) | Előnézet |
Absztrakt (kivonat)
Magyarország politikai, gazdasági és kereskedelmi életében egyaránt felkavarta az állóvizet a 3 évvel ezelőtt hatályossá emelkedő Trafiktörvény. Már kezdetekben is nagy volt a társadalom tiltakozása a trafikokkal szemben, ennek ellenére mára már a hatodik trafikpályázatot írják ki és a kedélyek még így sem csillapodnak, sőt egyre rosszabbá alakította a helyzetet a heti rendszerességű trafikrablás és a Kaposváron meggyilkolt eladólány tragikus esete. A Nemzeti Dohányboltok története Magyarországon 2012. januárjában a Magyar Országgyűlés által elindított "Ne szívj tovább!" című kampánnyal kezdődött. Ezt követően 2012. februárjában indult útnak a "Fellélegezhetünk!" című kampányrész, amely a törvényi változásokkal kapcsolatos információkat kommunikálta és törekedtek arra, hogy a társadalmi nyilvánosság legszélesebb spektrumához eljusson. A nagyszabású, országos népegészségügyi kampány négy hónapig tartott és ezzel az Egészségügyért Felelős Államtitkárság célja az volt, hogy felhívja a figyelmet a dohányzás egészségkárosító hatásaira. Az Országgyűlés annak érdekében, hogy Magyarországon minél kevesebb fiatalkorú dohányozzon, az egész magyar társadalom egészségügyi állapota közép- és hosszútávon jelentős mértékben javuljon, a dohányzók dohánytermékekkel való ellátása kielégítő legyen és megfeleljen az európai közösségi jogszabályoknak, az engedély nélküli kereskedelmet megelőzzék és visszaszorítsák, valamint a tevékenység ellenőrzéséről és az ebből származó bevételek közcélra fordításáról megalkotta a 2012. évi CXXXIV. törvényt, közismertebb nevén a Trafiktörvényt. A másik legfontosabb törvény, amely alapvetően meghatározza napjainkban a trafikok életét, a koncesszióról szóló 1991. évi XVI. törvény, ugyanis ma Magyarországon a dohánytermék-kiskereskedelme csak koncessziós jog megszerzése által végezhető. A trafikrendszer legnagyobb kritikusaivá maga a trafikosok váltak, ugyanis szerintük idővel nyilvánvalóvá vált, hogy a fiatalok megvédése csak ürügy volt a cél szentesítése érdekében, hogy kiszorítsák a multikat és saját érdekeiket helyezzék előtérbe. A trafikosok többségének célja a profitszerzés és ezt a közel több mint 10%-os árrés alá is támasztja, valamint sokkal kevesebb helyen lehet dohányterméket vásárolni, így több a trafikos forgalma, mint régen a boltosoknak. Az emberek többsége egyet ért a törvénnyel, ezáltal a trafikok bevezetésével, azonban az előírásokat kissé túlzónak tartják. Napjainkig öt trafikpályázatot írtak ki és ennek az eredménye több mint 6.300 Nemzeti Dohánybolt kialakulását jelentette országszerte. Még mindig van olyan szabad koncesszió, amit nem osztottak ki. A fennálló koncessziók kiosztása érdekében 2015. április 2-án újabb Pályázati Kiírásra került sor, melynek az eredménye a közeljövőben nyilvánosságra fog kerülni.
Intézmény
Budapesti Gazdasági Főiskola (a GKZ 2015-ig keletkezett dolgozataihoz)
Kar
Tanszék
Közszolgálati Intézeti Tanszék
Szak
A képzés szintje
alapképzés
Konzulens(ek)
Mű típusa: | diplomadolgozat |
---|---|
Kulcsszavak: | koncesszió, trafik, dohány - dohányipar, pályázat - pályázati tevékenység, fiatalok, jogi szabályozás - jogszabály, egészségnevelés |
Felhasználói azonosító szám (ID): | Felhasználók 65 nem található. |
Dátum: | 18 Máj 2015 16:04 |
Utolsó módosítás: | 14 Jún 2021 18:52 |
URI: | https://perepo-dolgozat.uni-pannon.hu/id/eprint/3015 |
Actions (login required)
Tétel nézet |