Nonprofit szervezetek számviteli és adózási sajátosságai az Apáczai Iskoláért Egyesület példáján keresztül

Babos Szilvia (2015) Nonprofit szervezetek számviteli és adózási sajátosságai az Apáczai Iskoláért Egyesület példáján keresztül. Gazdálkodási Kar Zalaegerszeg.

[thumbnail of babos_szilvia_2015maj_publikus.pdf]
Előnézet
PDF
babos_szilvia_2015maj_publikus.pdf

Download (1MB) | Előnézet

Absztrakt (kivonat)

A civil szervezetek jelentős súllyal képviseltetik magukat a nemzetgazdaságban, és számuk növekvő tendenciát mutat, ezáltal gazdasági és társadalmi jelentőségük is egyre fokozódik. A nonprofit szervezetek társadalmi és a gazdasági életben betöltött jelentős szerepe indokolta szakdolgozatom témaválasztását. A nonprofit szervezetek létrejöttének nemes célja mellett fontos, hogy a szervezetek – hasonlóan a vállalkozói szektor szereplőihez - maradéktalanul eleget tegyenek könyvvezetési és beszámolási kötelezettségeiknek. Ezen tény ismeretében fogalmazódott meg az alábbi feltevésem, mely dolgozatom hipotézise. A nonprofit szervezetek életre hívásakor az alapítók esetenként nincsenek teljes körűen tisztában a könyvvezetési és beszámolási kötelezettségekkel, csak a társadalmi igény kiszolgálására koncentrálnak. A feltevésem aktualitását igazolja, hogy a nonprofit szervezetek alapítása, működtetése társadalmi igényt, szükségletet hivatottak szolgálni, önmagában ez is egy összetett feladat. A cél mellett azonban nem szabad megfeledkezni a nonprofit szervezetek működéséből fakadó kötelezettségeiről, és a jogszabályi háttérről sem. A kötelezettségek elmulasztása akár a szervezet működését is veszélyeztetheti, ezáltal a működésének célja is sérülhet. A szakdolgozatom két nagy tartalmi egységre tagolódik. Az első részben (2. és 3. fejezet) az elméletet tervezem bemutatni, a jelenleg érvényes jogszabályoknak megfelelően. Ebben a részben kifejtem a nonprofit szervezetek főbb jellemzőit, gazdálkodásukra vonatkozó szabályokat, könyvvezetési és beszámolási kötelezettségüket, valamint az adózási szabályokat. Az elméleti rész feltárása a vonatkozó szakirodalom alapján történik. A második részben (4. és 5. fejezet) a kifejtett elméleti ismereteket mutatom be egy konkrét szervezet az Apáczai Iskoláért Egyesület működésén keresztül. Az Apáczai Iskoláért Egyesület olyan valós társadalmi igény kielégítését célozza, amelyre egyre nagyobb szükség van. A Waldorf pedagógiai szemlélet egészen más értelmet ad a gyermekek tanításának, ezáltal teljesen új pedagógiai megvilágításba helyezi a közoktatást. Ennek a nemes, gyermekközpontú oktatási szemléletnek támogatására jött létre az Apáczai Iskoláért Egyesület. Azonban a nemes cél szolgálása mellett nem szabad figyelmen kívül hagyni a szervezet gazdálkodásának jelentőségét. A feltevésem, mely szerint a nonprofit szervezetek életre hívásakor nincsenek tisztában a szervezet élén álló személyek azzal a számos kötelezettséggel, jogszabályi előírással ami a törvényes működést lehetővé teszi, helyt állónak tartom. A társadalmi igény megvalósítása a legfontosabb az Egyesület számára, de a gazdálkodás területén már nem tartják kellően fontosnak a tudatos tervezést. A kötelezettségeknek hiánytalanul eleget tesznek, de ezen túl már nem kívánnak az Egyesület hatékonyabb működésére koncentrálni. Az Apáczai Iskoláért Egyesület közhasznú egyesület. A szervezet nem végez vállalkozási tevékenységet, ezért egyszerűbb eleget tenni a könyvvezetési és adózási kötelezettségeknek. De milyen áron? A vállalkozási tevékenység hiányában az alapcél megvalósítása bizonytalanná vált. Az Egyesület alapcélja állami támogatás nélkül nem valósulhatna meg. A jelenlegi gazdasági helyzet alapján nem lehet elvetni annak lehetőségét, hogy az állami normatíva teljes mértékben átalakul, esetleg meg is szűnhet. Ennek az esetleges veszélynek mérséklése érdekében az Egyesületnek ki kell dolgoznia egy forgatókönyvet. Az Egyesület gazdálkodásának áttekintése során tapasztalható, hogy évről évre egyre nehézkesebb a működése. Az iskola fenntartójaként működő szervezet költségei meghaladják a bevételek összegét, az utóbbi két év eredménye negatív. Az adományozók köre kicsi, az 1 %-os felajánlásokból pedig alig folyik be bevétel. Az állami normatíva nélkül az iskola működése ellehetetlenülne. Az állam közbenjárása elengedhetetlen eleme a folyamatos működésnek, annak ellenére, hogy a cél nemes, a működés bizonytalan. Az állam kivonulása esetén biztos összeomlás vár az Apáczai Iskolára. Az iskola működtetése tehát hosszú távon nem biztosított, az állami hozzájárulás mentőövként funkcionál, mivel a szülők hozzájárulása minimális és bizonytalan. A szülők anyagi támogatása erősen függ a családok jövedelmi helyzetétől. Véleményem szerint az Egyesületnek hosszú távon el kellene gondolkoznia valamilyen vállalkozási tevékenység folytatásán. Ennek számos adminisztratív vonzata lenne, emellett adófizetési kötelezettséget is vonna maga után. A vállalkozási tevékenységgel azonban kiegészíthető lenne az a bevétel, amellyel jelenleg gazdálkodhat az Egyesület, és ezáltal az iskola is. A másik lehetőség a tanulói létszám folyamatos növelése, természetesen ez a létszámbővítés is csak bizonyos főig reális, hiszen az iskola befogadóképessége is korlátozott. A tanulói létszám nem növelhető tehát a végtelenségig, de törekedni kell a teljes kapacitás kihasználásra. Összességében tehát az Egyesület hosszú távú fennmaradása kétséges, és ez veszélybe sodorhatja az általa fenntartott iskolát is. A tudatos, gondosan felépített gazdálkodás lehet a megoldás a szervezet jelenlegi problémáira.

Intézmény

Budapesti Gazdasági Főiskola (a GKZ 2015-ig keletkezett dolgozataihoz)

Kar

Gazdálkodási Kar Zalaegerszeg

Tanszék

Közszolgálati Intézeti Tanszék

Szak

pénzügy és számvitel

A képzés szintje

alapképzés

Konzulens(ek)

Konzulens neve
Konzulens típusa
Beosztás, tudományos fokozat, intézmény
Email
Simonné Romsics Erika
NEM RÉSZLETEZETT
számviteli mestertanár

Mű típusa: diplomadolgozat
Kulcsszavak: nonprofit szervezet - civil szervezet - nonprofit társaság, adó - adózás - adóügy, egyesület, normatív finanszírozás, Waldorf pedagógia, 1 %-os szja-önrendelkezés, állami támogatás, Szombathely (Vas), általános iskola, közhasznú szervezet - közhasznú társaság
Felhasználói azonosító szám (ID): Felhasználók 45 nem található.
Dátum: 15 Máj 2015 12:21
Utolsó módosítás: 13 Ápr 2022 11:40
URI: https://perepo-dolgozat.uni-pannon.hu/id/eprint/2936

Actions (login required)

Tétel nézet Tétel nézet