Drizner Beáta (2024) A matematikai és a térbeli készségek közötti kapcsolat elemzése. Zalaegerszeg Faculty of Business Administration.
Preview |
PDF
Drizner_Beáta_2024jún_publikus.pdf Download (575kB) | Preview |
![]() |
PDF
drizner_beáta_2024jún_publikus_nyilatkozat.pdf Hozzáférés joga: Available at the computers of the University Download (351kB) |
Abstract
A dolgozatom fő célja annak a vizsgálata, hogy létezik-e és ha igen, akkor milyen jellegű kapcsolat van a matematikai és térérzékelési képességek között, valamint, hogy a nemek befolyásolják-e ezen képességek kialakulását és kapcsolatát. Továbbá azt is kutatom, hogy az egyik képesség fejlesztése javíthatja-e a másik képességet. A kutatás célkitűzései közé tartozik a matematikai gondolkodás kialakulásának folyamata, a térbeli érzékelés és vizualizáció, a térbeli problémamegoldás és navigáció elemzése, valamint a korábbi kutatások áttekintése és statisztikai elemzése. A matematikai és térbeli készségek alapvető szerepet játszanak mindennapi életünkben és szakmai tevékenységeinkben. A matematikai képességeket a mindennapi tevékenységek során, mint a bevásárlás vagy a pénzügyi tervezés alkalmazzuk, míg a térbeli készségekre navigáció, járművezetés és tárgyak összeállítása közben van szükség. Az ilyen készségek kulcsfontosságúak a tudományos és technológiai területeken dolgozók számára, különösen a mérnöki munkában és az információtechnológiában. Továbbá, a matematikai és térérzékelési képességek olyan kognitív képességeket fejlesztenek, amelyek messzemenően túlmutatnak a tudományos területeken, elősegítve a logikus és problémamegoldó gondolkodást, valamint az absztrakt gondolkodást és kreativitást. A kutatás eredményei rávilágítanak a matematikai és térbeli készségek közötti kapcsolatokra. A matematikai gondolkodás fejlődését befolyásoló tényezők közé tartoznak a kognitív képességek, tanulási tapasztalatok, egyéni érdeklődés, motiváció, valamint szociális és kulturális hatások. Hasonlóképpen, a térbeli érzékelés és vizualizáció is kulcsfontosságúak az egyén matematikai teljesítménye szempontjából. A kutatások megerősítették, hogy létezik kapcsolat a matematikai és térbeli készségek között, és ezek fejlesztése javíthatja a matematikai teljesítményt, figyelembe véve a nemek és életkor közötti különbségeket. A kutatás hozzájárul a matematikai és térérzékelési képességek közötti összefüggések jobb megértéséhez, ami fontos lehet az oktatás és személyes fejlődés szempontjából. Az eredmények alkalmazhatóak az oktatási gyakorlatban, különös tekintettel a nemek közötti különbségek és az életkor sajátosságainak figyelembevételével. Emellett a kutatás releváns a gazdasági területeken is, ahol ezek a készségek fontos szerepet játszanak az innováció és versenyképesség terén.
Institution
Pannon Egyetem
Kar
Zalaegerszeg Faculty of Business Administration
Department
Informatikai Rendszerek és Alkalmazásai Tanszék
Szak
Level of instruction
BSc course
Supervisors
Item Type: | Thesis |
---|---|
Uncontrolled Keywords: | képességfejlesztés, kognitív képességek, matematika, térérzékelés, vizualizáció |
SWORD Depositor: | SWORD |
Depositing User: | SWORD |
Date Deposited: | 20 Jun 2024 09:11 |
Last Modified: | 20 Jun 2024 11:33 |
URI: | https://perepo-dolgozat.uni-pannon.hu/id/eprint/26374 |
Actions (login required)
![]() |
View Item |