A matematikai és a térbeli készségek közötti kapcsolat elemzése

Drizner Beáta (2024) A matematikai és a térbeli készségek közötti kapcsolat elemzése. Zalaegerszeg Faculty of Business Administration.

[thumbnail of Drizner_Beáta_2024jún_publikus.pdf]
Preview
PDF
Drizner_Beáta_2024jún_publikus.pdf

Download (575kB) | Preview
[thumbnail of drizner_beáta_2024jún_publikus_nyilatkozat.pdf] PDF
drizner_beáta_2024jún_publikus_nyilatkozat.pdf
Hozzáférés joga: Available at the computers of the University

Download (351kB)

Abstract

A dolgozatom fő célja annak a vizsgálata, hogy létezik-e és ha igen, akkor milyen jellegű kapcsolat van a matematikai és térérzékelési képességek között, valamint, hogy a nemek befolyásolják-e ezen képességek kialakulását és kapcsolatát. Továbbá azt is kutatom, hogy az egyik képesség fejlesztése javíthatja-e a másik képességet. A kutatás célkitűzései közé tartozik a matematikai gondolkodás kialakulásának folyamata, a térbeli érzékelés és vizualizáció, a térbeli problémamegoldás és navigáció elemzése, valamint a korábbi kutatások áttekintése és statisztikai elemzése. A matematikai és térbeli készségek alapvető szerepet játszanak mindennapi életünkben és szakmai tevékenységeinkben. A matematikai képességeket a mindennapi tevékenységek során, mint a bevásárlás vagy a pénzügyi tervezés alkalmazzuk, míg a térbeli készségekre navigáció, járművezetés és tárgyak összeállítása közben van szükség. Az ilyen készségek kulcsfontosságúak a tudományos és technológiai területeken dolgozók számára, különösen a mérnöki munkában és az információtechnológiában. Továbbá, a matematikai és térérzékelési képességek olyan kognitív képességeket fejlesztenek, amelyek messzemenően túlmutatnak a tudományos területeken, elősegítve a logikus és problémamegoldó gondolkodást, valamint az absztrakt gondolkodást és kreativitást.  A kutatás eredményei rávilágítanak a matematikai és térbeli készségek közötti kapcsolatokra. A matematikai gondolkodás fejlődését befolyásoló tényezők közé tartoznak a kognitív képességek, tanulási tapasztalatok, egyéni érdeklődés, motiváció, valamint szociális és kulturális hatások. Hasonlóképpen, a térbeli érzékelés és vizualizáció is kulcsfontosságúak az egyén matematikai teljesítménye szempontjából. A kutatások megerősítették, hogy létezik kapcsolat a matematikai és térbeli készségek között, és ezek fejlesztése javíthatja a matematikai teljesítményt, figyelembe véve a nemek és életkor közötti különbségeket. A kutatás hozzájárul a matematikai és térérzékelési képességek közötti összefüggések jobb megértéséhez, ami fontos lehet az oktatás és személyes fejlődés szempontjából. Az eredmények alkalmazhatóak az oktatási gyakorlatban, különös tekintettel a nemek közötti különbségek és az életkor sajátosságainak figyelembevételével. Emellett a kutatás releváns a gazdasági területeken is, ahol ezek a készségek fontos szerepet játszanak az innováció és versenyképesség terén.

Institution

Pannon Egyetem

Kar

Zalaegerszeg Faculty of Business Administration

Department

Informatikai Rendszerek és Alkalmazásai Tanszék

Szak

gazdaságinformatikus

Level of instruction

BSc course

Supervisors

Konzulens neve
Konzulens típusa
Assignment, Scientific qualification, Institution
Email
Szűcs Judit, Dr.
Belső
adjunktus; Informatikai Rendszerek és Alkalmazásai Tanszék; GKZ
Guzsvinecz Tibor, Dr.
Belső
UNSPECIFIED
UNSPECIFIED

Item Type: Thesis
Uncontrolled Keywords: képességfejlesztés, kognitív képességek, matematika, térérzékelés, vizualizáció
SWORD Depositor: SWORD
Depositing User: SWORD
Date Deposited: 20 Jun 2024 09:11
Last Modified: 20 Jun 2024 11:33
URI: https://perepo-dolgozat.uni-pannon.hu/id/eprint/26374

Actions (login required)

View Item View Item