Banki digitális megoldások az iGen

Kránicz Vivien (2021) Banki digitális megoldások az iGen. Gazdálkodási Kar Zalaegerszeg.

[thumbnail of kránicz_vivien_2021máj_publikus.pdf]
Előnézet
PDF
kránicz_vivien_2021máj_publikus.pdf

Download (2MB) | Előnézet
[thumbnail of kránicz_vivien_2021máj_publikus_nyilatkozat.pdf] PDF
kránicz_vivien_2021máj_publikus_nyilatkozat.pdf
Hozzáférés joga: Csak nyilvántartásba vett egyetemi IP címekről nyitható meg

Download (838kB)

Absztrakt (kivonat)

A téma nagyon aktuális, hiszen egy digitális forgatagban élünk, ahol innovatív eszközök sokasága vesz minket körbe, így a digitalizáció létkérdéssé vált. Fejlett világunkban egyre nagyobb szerepe van a pénzügyi tudatosságnak. Elengedhetetlen, hogy pénzügyeinket a legmegfelelőbb módon menedzseljük, megfelelő pénzügyi döntéseket hozzunk. Manapság ez a kettő tényező szorosan összekapcsolódik, továbbá a bankok törekvései is abba az irányba mutatnak, hogy az ügyfelek igényeit egyre szélesebb körben elégítsék ki innovatív megoldásokkal, hogy megkönnyítsék a hétköznapi ügyintézéseket. Emellett elengedhetetlen, hogy az ügyfelek is kellő pénzügyi ismerettel rendelkezzenek. Innen jött az ötlet, hogy megvizsgálom a digitális nemzedék bankolási szokásait, hogy vajon nekik könnyebb vagy nehezebb dolguk van e tekintetben, hiszen nem rendelkeznék még kellő tapasztalattal, ugyanakkor a digitális korban nőnek fel és rengeteg új információ jut el hozzájuk. Kutatásom során három kulcskérdésre kerestem választ. - A magyarországi bankok milyen módon tartanak lépést a digitalizáció gyors fejlődésével? - A mai digitalizációs nemzedék milyen szinten veszi igénybe a banki digitális szolgáltatásokat, és mennyire elégedettek azok minőségével és biztonságával? - Az iGen tagjai számára valóban annyira fontosak bankválasztás esetében az innovatív banki megoldások, mint ahogyan azt a generációs aspektusukból eredeztethetően elvárná a piac? Dolgozatom első nagy elméleti háttere a fintech és a pénzügyi stratégiára épül. Ezt követően vizsgálom meg az iGeneráció sajátosságait és korábbi kutatások, szakirodalmak feldolgozásával digitális magatartásukra és pénzügyi attitűdjeik felmérésére helyezem a hangsúlyt. A kutatásom harmadik részében a banki digitális trendek kerülnek kiemelésre. Összemérés technikájával feltérképezem a hazai 9 nagybank digitális helytállását, végül empirikus kutatásom eredményeit elemzem. Kutatásomat kvantitatív technika módszerével végeztem, online kérdőív segítségével, amely 2020. októberében volt elérhető a célcsoportom számára. A kapott válaszok által kiderül, hogy a vizsgált minta jelentős része rendelkezik bankkapcsolattal a fiatal kora ellenére is, aktívan használják a számukra éppen aktuális szolgáltatásokat és eszközöket, illetve nagyon elégedettek is azok digitális fejlettségével. A kérdőív kérdéseiből az is körvonalazódik, hogy a fiatalok maguk is fontosnak tartják a megalapozott pénzügyi tudást, amely egyfajta biztonságot ad számukra pénzügyeik kezelése alkalmával, így érdemes hangsúlyt fektetni a korai képzésükre és különböző programok bevonásával figyelmük megragadható, tudásuk fejleszthető. Továbbá a generációra jellemző aspektusok közül a lassú élet stratégiáját követve - a szülői tanácsokra hagyatkoznak leginkább. A kutatásom tapasztalatai alapján elmondható, nagy hangsúlyt kell fordítani a lakosság financiális ismereteinek fejlesztésére. Hazai szinten a banki innovációk jól szerepelnek és az innovációs törekvéseik jó irányba mutatnak. Egy nagyon szoros, korábban nem is tapasztalt szülő-gyermek kapcsolat figyelhető meg a vizsgált mintán, amire a bankoknak is érdemes építkezni a jövőben. Országos szintű edukációs programok létrehozásával az előnytelen helyzetek kiküszöbölhetővé válnának. Belátható, hogy minden szereplő számára előnyös, ezáltal pedig kiemelten fontos, hogy a szülő is kellő tájékozottsággal rendelkezzen, és jó tanácsokkal tudja segíteni gyermekét a fontos pénzügyi és banki mechanizmusok alkalmával.

Intézmény

Pannon Egyetem

Kar

Gazdálkodási Kar Zalaegerszeg

Tanszék

Pénzügy és Gazdálkodás Tanszék

Szak

Pénzügy és számvitel

A képzés szintje

alapképzés

Konzulens(ek)

Konzulens neve
Konzulens típusa
Beosztás, tudományos fokozat, intézmény
Email
Nagyné Halász Zsuzsanna
Belső
Adjunktus; Logisztika, Menedzsment Informatika Tanszék; GKZ
Pethőné Schalbert Mária
Külső
NEM RÉSZLETEZETT
NEM RÉSZLETEZETT

Mű típusa: diplomadolgozat
Kulcsszavak: banki szolgáltatások, digitalizálás - digitalizáció, FinTech - Financial Technology, generációk - nemzedékek, internet generáció - iGeneration - iGen, kérdőíves vizsgálat, pénzügyi kultúra - pénzügyi tájékozottság, pénzügyi szolgáltatás
SWORD Depositor: SWORD
Felhasználói azonosító szám (ID): SWORD
Dátum: 21 Szep 2021 13:04
Utolsó módosítás: 26 Ápr 2022 12:34
URI: https://perepo-dolgozat.uni-pannon.hu/id/eprint/25824

Actions (login required)

Tétel nézet Tétel nézet