Értékáramlási térkép készítése és fejlesztési javaslatok megfogalmazása a Csejtei Fém-Vill Kft. kulcs logisztikai folyamataira vonatkozóan

Tóth Levente (2017) Értékáramlási térkép készítése és fejlesztési javaslatok megfogalmazása a Csejtei Fém-Vill Kft. kulcs logisztikai folyamataira vonatkozóan. Gazdálkodási Kar Zalaegerszeg.

[thumbnail of tóth_levente_2017jan_titkos.pdf] PDF
tóth_levente_2017jan_titkos.pdf
Hozzáférés joga: Csak az archívum karbantartója nyithatja meg (titkosított dolgozat - engedéllyel) until 2100.

Download (2MB)

Absztrakt (kivonat)

Logisztika szakirányos hallgatóként, a tanulmányaim során találkoztam először az általam szakdolgozati címként választott témával. Dolgozatomban a Csejtei Fém-Vill Kft. mint főszereplő, egy meghatározott termékén keresztül mutatom be, hogyan alakul át az anyag, a megrendeléstől a kiszállításig, és ezt, egy értékáramlási térkép elkészítésével reprezentálom. Az első fejezetekben helikopter nézetből szemlélhetjük meg Európa főbb gazdasági útvonalait. Utána Magyarország, majd pedig a Dél-Dunántúl gazdasági és földrajzi adottságain át Zalaegerszegre kalauzolom el az olvasót, ahol megismerkedhetünk a térség vállalkozásaival, köztük a Csejtei Fém-Vill Kft.-vel. Rövid elméleti kitekintő szükséges, hogy tisztázzunk bizonyos szakmai fogalmakat. Pár oldalban bemutatom, hogy működnek a tankönyvekben leírt modellek, és a vállalkozásban használt fontosabb, de nem annyira közismert gépekről is olvashatunk néhány sort. A következő fejezetekben felkutatjuk a vállalkozás éllovasának számító PUPPY terméket, melyet a DOG Kft. vásárol meg. Majd elkészítjük a jelenállapot térképet, amin keresztül végig követjük az információ és az anyag áramlását, gyárkaputól-gyárkapuig. Spagetti ábrán láthattuk milyen hosszú és kalandos utat jár be a termék, amíg alapanyagból késztermékké alakul, milyen munkafázisokon esik át, és azok mennyi ideig tartanak. Górcső alá vesszük az egyes részfolyamatokat és megvizsgáljuk hol milyen hibákat találunk a rendszerben, majd a jövőállapot térkép elkészítésénél kísérletet teszünk ennek elhárítására. Rengeteg fejlesztési javaslat merült fel, és bár sokszínűségük elsőre ijesztőnek tűnhet, kis rendszerezés után könnyen eligazodhatunk rajtuk, és a legfontosabbak megvalósítására koncentrálhatunk. Utolsó elem a végrehajtott fejlesztések. Ennél a résznél összegezem a kutatásban elért eredményeket, és teszek javaslatot melyeket lehetne megvalósítani. Első problémaként felvetődött, hogy az ostorcsapás effektus miatt kialakult egyenetlen rendeléshez hogyan lehetni jobban igazítani a késztermék SMI készletszintjét. Kielemeztük a grafikont, és következtetésként levontuk a tanulságot, miszerint az utolsó negyedévre, indokolt lenne ideiglenesen megemelni a készletszintet 8,5%-kal. Ugyanakkor elkerülhetetlen a soron következő második probléma, hogy növeljünk raktárkapacitást vagy a készletforgást. Sajnos rövid távon ez a probléma nem orvosolható, de hosszas kutatómunka eredményeként megszületett a döntés, hogy egy új csarnok felépítése kerüljön megvalósításra. Ezzel megszűnik az első probléma okozta raktár kapacitás hiány, másrészt a kialakított mérőlabor, pontosabb méréseket tesz lehetővé, ezáltal javul a minőség is. Kevesebb felesleges utat tesz meg az anyag is, ami a minőség javulásán túl további hozzáadott érték. Többször szóba kerül a vállalatirányítási rendszer is. Mivel folyamatosan nől a vállalkozás, és vele együtt az adatbázis is, a napi munka egyre nehézkesebbé válik a program lassú adatfeldolgozása miatt. Ezért én mindenképpen javaslom az új szoftver benchmarkingját. Rövid számolás után megtudhattuk, hogy a harmadik problémaként felvetett operátorok újraszervezése szükségtelen, mert a legtöbb gépet tilos felügyelet nélkül hagyni, az a gép pedig ami emberi beavatkozás nélkül is képes gyártani, annyira megterhelné a többi munkaállomást hogy szinte lehetetlenné tenné a gyártást. Mellesleg egy gép beszerzése óriási anyagi ráfordítást igényel, ami rövid távon nem térül meg. A csomagoló kihelyezése és egy teherautó vásárlása ötleteket sem javaslom megvalósításra, mivel kiszámoltuk, hogy bár nem hozzáadott érték, és közel két héttel növeli az átfutási időt a felületkezelés, gazdasági szempontból mégis olcsóbb megoldás így folytatni a gyártást, mint kihelyezni a csomagolást. A teherautó beszerzése rugalmasság szempontjából jó kiegészítő lenne, de a nem túl gyakori szállítások, valamint a súly és méret korlátozások miatt egyelőre nem terülne meg a fenntartása. Végül a pontosabb forecast. Ez jelentéktelennek tűnhet, de mégis fontos momentum, hiszen az egész gyártás ehhez igazodik. Mindenképpen érdemes lenne hosszabb, személyes tárgyalásokat lebonyolítani a vásárlóval, hogy ha tudja akkor minél kisebb intervallumokban adjon előrejelzést. Záró gondolatként, nagyon hasznosnak érzem mind egyéni, mind pedig a Csejtei Fém-Vill Kft. fejlődése szempontjából a kutatás eredményeit. Mindenki számára inspiráló, ha az elvégzett munka gyors, pontos, költséghatékony, és nem utolsó sorban a vevő elvárásait szolgálja.

Intézmény

Budapesti Gazdasági Főiskola (a GKZ 2015-ig keletkezett dolgozataihoz)

Kar

Gazdálkodási Kar Zalaegerszeg

Tanszék

Menedzsment és Gazdaságinformatikai Intézeti Osztály

Szak

gazdaságinformatikus

A képzés szintje

alapképzés

Konzulens(ek)

Konzulens neve
Konzulens típusa
Beosztás, tudományos fokozat, intézmény
Email
Fehér Norbert
NEM RÉSZLETEZETT
gazdasági tanár

Mű típusa: diplomadolgozat
Kulcsszavak: logisztika, értékáramlás, ellátásilánc-menedzsment, raktár - raktározás, anyagáramlás, Csejtei Fém-Vill Kft. (Zalaegerszeg), Zalaegerszeg (Zala)
Felhasználói azonosító szám (ID): Felhasználók 45 nem található.
Dátum: 19 Dec 2016 16:57
Utolsó módosítás: 26 Ápr 2022 09:18

Actions (login required)

Tétel nézet Tétel nézet