6DOF szimulátor Direct-Cueing paramétereinek megválasztása

Ágh László (2025) 6DOF szimulátor Direct-Cueing paramétereinek megválasztása. Mérnöki Kar.

[thumbnail of ágh_lászló_2025május.pdf] PDF
ágh_lászló_2025május.pdf
Hozzáférés joga: Csak nyilvántartásba vett egyetemi IP címekről nyitható meg

Download (35MB)

Absztrakt (kivonat)

6DOF szimulátor Direct-Cueing paraméterei megválasztásának kutatása során szükség volt egy, a valóságnak megfelelő virtuális járműmodellre vagy digitális ikerre. A digitális iker futómű paramétereinek meghatározásához, adott manővereket kellett végrehajtanom. Ezeket a manővereket a használt szimulációs szoftver, az AVL VSM írja le. A manőverek alatt olyan gyorsulásokat kell érteni, amelyek során a jármű bólintással vagy a karosszéria dőlésével reagál. Az ehhez használt ipari mérőberendezéssel rögzített adatokat további adatfeldolgozást követően fel lehetett használni aj árműmodell futóművének parametrizálásához. Az így megalkotott járműmodellt pontosságának: meghatározása érdekében olyan járműdinamikai manőver szabványt kerestem, amely során a nagyobb hangsúly a laterális gyorsuláson van. A digitális járműmodellt nem sikerült kellő pontossággal megalkotni, ezáltal a 6 szabadsági fokkal rendelkező szimulátor mozgási paramétereinek meghatározására más módot kellett találnom. A szabvány járműdinamikai manőverekből származó mérési értékeimmel kerültem meg a virtuális járműmodellem használatát. Amennyiben sikerült volna megfelelő járműmodellt megalkotnom, abban az esetben a valós mérésekhez hasonló gyorsulásokat és szögsebességeket láttam volna. Ezáltal, hogy a valós mérési értékeimmel cseréltem ki a szimuláció során számolt értékeket, már meg tudtam határozni a szimulátor mozgásához szükséges paramétereket. Egyszerű arányszámokkal növeltem a különböző tengelyen történő mozgások erősítési tényezőit, szem előtt tartva a szimulátor mozgási korlátait. Az arányszámokat a szimulátor futás közbeni és a valós mérések közben mintavételezett értékekkel határoztam meg.

Intézmény

Pannon Egyetem

Kar

Mérnöki Kar

Tanszék

Mechatronikai Képzési és Kutatási Intézet

Szak

tesztmérnök

A képzés szintje

alapképzés

Konzulens(ek)

Konzulens neve
Konzulens típusa
Beosztás, tudományos fokozat, intézmény
Email
Decsi Péter
Belső
NEM RÉSZLETEZETT
NEM RÉSZLETEZETT
Vida Ádám, Dr.
Külső
NEM RÉSZLETEZETT
NEM RÉSZLETEZETT

Mű típusa: diplomadolgozat
Kulcsszavak: járműdinamika, járműszimuláció, szimuláció, szimulátor, digitális járműmodell, digitális iker futómű, mérési módszer - mérési eljárás, Motion-Cueing módszerek
Felhasználói azonosító szám (ID): G. Tibor Szabó
Dátum: 23 Júl 2025 09:54
Utolsó módosítás: 23 Júl 2025 09:55

Actions (login required)

Tétel nézet Tétel nézet