Ágh László (2025) 6DOF szimulátor Direct-Cueing paramétereinek megválasztása. Mérnöki Kar.
![]() |
PDF
ágh_lászló_2025május.pdf Hozzáférés joga: Csak nyilvántartásba vett egyetemi IP címekről nyitható meg Download (35MB) |
Absztrakt (kivonat)
6DOF szimulátor Direct-Cueing paraméterei megválasztásának kutatása során szükség volt egy, a valóságnak megfelelő virtuális járműmodellre vagy digitális ikerre. A digitális iker futómű paramétereinek meghatározásához, adott manővereket kellett végrehajtanom. Ezeket a manővereket a használt szimulációs szoftver, az AVL VSM írja le. A manőverek alatt olyan gyorsulásokat kell érteni, amelyek során a jármű bólintással vagy a karosszéria dőlésével reagál. Az ehhez használt ipari mérőberendezéssel rögzített adatokat további adatfeldolgozást követően fel lehetett használni aj árműmodell futóművének parametrizálásához. Az így megalkotott járműmodellt pontosságának: meghatározása érdekében olyan járműdinamikai manőver szabványt kerestem, amely során a nagyobb hangsúly a laterális gyorsuláson van. A digitális járműmodellt nem sikerült kellő pontossággal megalkotni, ezáltal a 6 szabadsági fokkal rendelkező szimulátor mozgási paramétereinek meghatározására más módot kellett találnom. A szabvány járműdinamikai manőverekből származó mérési értékeimmel kerültem meg a virtuális járműmodellem használatát. Amennyiben sikerült volna megfelelő járműmodellt megalkotnom, abban az esetben a valós mérésekhez hasonló gyorsulásokat és szögsebességeket láttam volna. Ezáltal, hogy a valós mérési értékeimmel cseréltem ki a szimuláció során számolt értékeket, már meg tudtam határozni a szimulátor mozgásához szükséges paramétereket. Egyszerű arányszámokkal növeltem a különböző tengelyen történő mozgások erősítési tényezőit, szem előtt tartva a szimulátor mozgási korlátait. Az arányszámokat a szimulátor futás közbeni és a valós mérések közben mintavételezett értékekkel határoztam meg.
Intézmény
Pannon Egyetem
Kar
Tanszék
Mechatronikai Képzési és Kutatási Intézet
Szak
A képzés szintje
alapképzés
Konzulens(ek)
Mű típusa: | diplomadolgozat |
---|---|
Kulcsszavak: | járműdinamika, járműszimuláció, szimuláció, szimulátor, digitális járműmodell, digitális iker futómű, mérési módszer - mérési eljárás, Motion-Cueing módszerek |
Felhasználói azonosító szám (ID): | G. Tibor Szabó |
Dátum: | 23 Júl 2025 09:54 |
Utolsó módosítás: | 23 Júl 2025 09:55 |
Actions (login required)
![]() |
Tétel nézet |