A magyarországi hitelezési folyamatok részletes vizsgálata: trendek, kihívások és megoldások

Tamási László (2025) A magyarországi hitelezési folyamatok részletes vizsgálata: trendek, kihívások és megoldások. Gazdálkodási Kar Zalaegerszeg.

[thumbnail of tamási_lászló_2025máj.pdf] PDF
tamási_lászló_2025máj.pdf
Hozzáférés joga: Csak nyilvántartásba vett egyetemi IP címekről nyitható meg

Download (1MB)
[thumbnail of Tamási László_Bírálati-űrlap-GKZ-FOSZK.pdf] PDF
Tamási László_Bírálati-űrlap-GKZ-FOSZK.pdf
Hozzáférés joga: Bizalmas dokumentum (bírálat)

Download (154kB)

Absztrakt (kivonat)

A hitelezési tevékenységgel való kapcsolatom 2008-ban kezdődött, amikor egyéni vállalkozóként először lakossági ügyfelek számára közvetítettem pénzügyi termékeket. A gazdasági válság idején szerzett tapasztalatok hamar rámutattak arra, hogy a hitelezés iránti érdeklődés jelentősebb, mint a kezdetben értékesített biztosítási termékeké, így tevékenységemet ebbe az irányba fókuszáltam. Az évek során a lakossági hitelezésből fokozatosan a vállalkozói-társasházi hitelek felé fordultam, felismerve ezen szegmensek nagyobb üzleti lehetőségeit és szakmai kihívásait. Cégformában történő működés és az OTP Bankkal való partneri együttműködés révén lehetőség nyílt arra, hogy magasabb színvonalon, strukturáltabb formában végezzem ezt a munkát. A társasházi hitelezés összetettebb folyamatai több szereplő bevonásával és hosszabb döntési ciklusokkal ugyan nagyobb koordinációt igényeltek, de egyben jelentős szakmai fejlődést és elégedettséget is hoztak. Az elmúlt évek tapasztalatai és a piac változásai iránti nyitottság képezik alapját a dolgozat további vizsgálatainak.  A dolgozat átfogó képet nyújt a magyarországi hitelezési folyamatok fejlődéséről, tendenciáiról és kihívásairól. Történeti áttekintéssel kezdve, amely bemutatja a rendszerváltás utáni bankrendszer átalakulását, a technológiai fejlődés és a fogyasztói magatartás változásainak hatásait, valamint a pénzügyi termékek diverzifikációját. Részletesen elemzi a gazdasági és társadalmi tényezők befolyását a hitelezésre, emellett hangsúlyt fektet a hitelfelvevők és hitelezők előtt álló nehézségekre, mint a túlzott eladósodás, a hozzáférési egyenlőtlenségek, valamint a szabályozási és kockázatkezelési problémák. A dolgozat célja a jelenlegi trendek, problémák és megoldási lehetőségek feltárása, hogy elősegítse egy átláthatóbb és fenntarthatóbb hitelezési környezet kialakulását Magyarországon. A rutinjellegű feladatok, mint például a dokumentumok feldolgozása vagy a hitelkérelmek értékelése, automatizálhatók folyamtaok, így lehetővé téve, hogy a dolgozók magasabb szintű tevékenységekre összpontosíthassanak, mint például a komplexebb ügyfélkapcsolatok kezelése és a stratégiai döntéshozatal. Az automatizáció nemcsak a hatékonyságot növeli, hanem csökkentheti a hibalehetőségeket is, mivel a technológia konzisztens és pontos teljesítményt nyújt. Korszerű analitikai eszközök és szoftverek alkalmazása segíthet a hitelképesség gyors és pontos értékelésében. Ezek az eszközök adatvezérelt rendszert biztosítanak, megkönnyítve a munkatársak számára a megalapozott döntéshozatalt. Az analitikai eszközök integrálásával a hitelező intézetek nemcsak a kockázatkezelés minőségét javíthatják, hanem az ügyfélkör igényeit is hatékonyabban kielégíthetik. Ezáltal lehetőség nyílik arra, hogy a munkatársak több időt fordítsanak az ügyfélszolgálatra és az ügyfélkapcsolatok építésére. Az automatizáció és analitika párhuzamos alkalmazása növeli a hitelező intézetek hatékonyságát, miközben lehetőséget teremt a humán erőforrások hatékonyabb kihasználására. Az ilyen kombinált megközelítés stratégiai előnyöket és versenyképességet biztosít a piacon, miközben növeli az ügyfél-elégedettséget. Elsősorban felhasználóbarát pénzügyi oktatásokkal, hogy a fogyasztók jobban megértsék a hitelfelvétel és az adósságkezelés alapjait, összpontosítva a költségvetés-tervezésre, ezzel segítve a fogyasztókat abban, hogy nyomon követhessék kiadásaikat és jövedelmüket. Az adósságkezelési stratégiák ismertetése szintén kiemelt fontosságú, hogy a hitelfelvevők megérthessék az adósság visszafizetésének módjait, és elkerülhessék a pénzügyi nehézségeket. Fontos, hogy a hitelfelvevők alaposan átgondolják, mire veszik fel a hitelt. Az ilyen döntések meghozatalakor célszerű a hosszú távú beruházásokra koncentrálni, mint például a lakásvásárlás vagy építkezés, ahelyett, hogy rövid távú fogyasztási cikkekre, például elektronikára vennének fel hitelt. A személyi kölcsönök kapcsán is fontos, hogy a hitelfelvevők körültekintően mérlegeljék a szükségességet, még akkor is, ha a hitelfelvétel egyszerű és gyors folyamattal elérhető például online módon. (pl.: Cofidis) Pénzintézeti oldalról a hitelkártyák és a személyi kölcsönök kiadásának szigorításával mérsékelhető lenne a hirtelen megnövekedett adósságszint. Szigorúbb ellenőrzési mechanizmusok bevezetése biztosíthatja, hogy csak azok kapjanak hitelt, akik valóban meg tudják fizetni. Ez magában foglalhatja a hitelképesség alaposabb vizsgálatát és szigorúbb jövedelemalapú korlátozásokat. Kamatplafonok bevezetésével kontrollálható lenne, hogy a fogyasztók túlzott kamatterhekkel szembesüljenek. Ennek következtében a hitelek visszafizetése kezelhetőbbé válna és csökkenne a fizetésképtelenség kockázata, különösen a magas kamatozású fogyasztói hitelek esetében. A pénzügyi felügyeleti hatóságok rendszeres felülvizsgálatai és ellenőrzései elengedhetetlenek a tisztességtelen hitelezési gyakorlatok azonosításához és szankcionálásához. Ezen felügyeletek lehetővé teszik a hatóságok számára, hogy figyelemmel kísérjék a hitelintézetek tevékenységeit, és beavatkozzanak, ha jogsértéseket észlelnek. Ezzel a proaktív megközelítéssel nemcsak a szabályszegések büntethetők, hanem a hitelezők átláthatósága is növelhető, ami elősegíti a fogyasztói bizalom megerősítését, továbbá a fogyasztói jogok és a hitelek feltételeinek széleskörű ismertetése kulcsfontosságú lenne a felfaló hitelezési gyakorlatok visszaszorításában. Nyilvános tájékoztató kampányok segíthetnek a fogyasztóknak megérteni a hitelezési folyamatokat, a költségeket és a jogi kereteket. Ha a fogyasztók tudják, hogy milyen jogokkal rendelkeznek, és milyen feltételekkel érdemes hitelt felvenniük, könnyebben el tudják kerülni a tisztességtelen hitelezési ajánlatokat. Az információk hozzáférhetősége és a tudatosság növelése csökkenti a manipuláció lehetőségét, és védelmet nyújthatnak a hitelezési csapdákkal szemben. A hitelezők számára fontos a mesterséges intelligencia és más technológiák alkalmazása, például az előzetes hitelbírálat vagy chatbotok terén, hogy az emberi munkaerő magasabb hozzáadott értékű feladatokra összpontosíthasson, azonban a végső döntéseket emberi felülvizsgálatnak kell kísérnie. Az mesterséges intelligenciát támogató eszközként kell használni, különösen olyan helyzetekben, ahol empátia és emberi megítélés szükséges. A túlzott eladósodás megelőzése érdekében fontos, hogy a hitelfelvevők pénzügyi oktatásban részt vegyenek, megtanulják a költségvetés-tervezést és az adósságkezelést. Érdemes a hiteleket hosszú távú célokra, például lakásvásárlásra felhasználni, nem pedig fogyasztási cikkekre. Fontos, hogy a hitelfelvevők tisztában legyenek a hitelek költségeivel, kockázataival, és óvatosan kezeljék a túl kedvezőnek tűnő ajánlatokat. Hitelező intézetek részéről optimális lehet a feltételek szigorítása mellett, alaposabb hitelképességi vizsgálat és jövedelemarányos limit bevezetése. Rövid lejáratú hiteleknél szükséges lenne kamatplafonok alkalmazása, ezzel csökkentve a fizetésképtelenség kockázatát.

Intézmény

Pannon Egyetem

Kar

Gazdálkodási Kar Zalaegerszeg

Tanszék

Pénzügy és Gazdálkodás Tanszék

Szak

gazdálkodási és menedzsment

A képzés szintje

felsőoktatási szakképzés

Konzulens(ek)

Konzulens neve
Konzulens típusa
Beosztás, tudományos fokozat, intézmény
Email
Kiss Gábor Antal
Belső
mesteroktató; Pénzügy és Gazdálkodás Tanszék; GKZ

Mű típusa: záródolgozat (felsőoktatási szakképzés)
Kulcsszavak: hitel - hitelezés, problémamegoldás, projektmenedzsment, társasházi hitelezés, vállalkozásalapítás - vállalkozásindítás
SWORD Depositor: SWORD
Felhasználói azonosító szám (ID): G. Tibor Szabó
Dátum: 09 Júl 2025 09:32
Utolsó módosítás: 09 Júl 2025 09:38

Actions (login required)

Tétel nézet Tétel nézet