Jóna Rozina (2025) A Pandora sikertörténete, avagy a dán ékszeróriás és a magyar vásárlói preferenciák vizsgálata. Gazdálkodási Kar Zalaegerszeg.
PDF
Jóna_Rozina_2025jan.pdf Hozzáférés joga: Csak nyilvántartásba vett egyetemi IP címekről nyitható meg Download (1MB) |
Absztrakt (kivonat)
Az ékszerek mindig is különleges vonzerővel bírtak az emberek számára, az évezredek során jelentős szerepet játszottak az emberiség történetében, legyen szó vallási, szimbolikus vagy divat kiegészítőkről. Nemcsak a szépségükről és eleganciájukról ismertek, hanem az érzelmeket és a személyes stílust is képesek kifejezni. A Pandora a világ egyik vezető ékszermárkája, és hatalmas sikerrel működik az ékszerpiac különböző szegmenseiben. Az elmúlt évek során a Pandora a fogyasztók körében kiépítette hírnevét, mint egy olyan vállalat, amely minőségi ékszereket kínál megfizethető áron. A kutatásom legfőbb motivációja, hogy a Pandora vállalatot különböző szempontok szerint megvizsgáljam, valamint a primer kutatásom során a magyarok Pandora vásárlási szokásait elemezzem. A témaválasztásom legfőbb oka, hogy 17 éves korom óta én magam is a vállalat egyik rendszeres vásárlója vagyok. Fő kutatási kérdésem: Mi a Pandora ékszerek titka? Miben rejlik az ékszernagyágyú sikere? Kutatási módszerem: Szekunder és primer kutatás. Szekunder kutatás keretein belül bemutattam a Pandora cég történetét, termékpalettáját, elemeztem a helyét a piacon figyelembe véve a versenytársakat is. Felkutattam azokat a nehézségeket, amikkel az utóbbi években szembe kellett néznie a vállalatnak (pl. Covid-helyzet, orosz-ukrán háború), illetve bemutattam, hogyan kezelte a cég ezeket a problémákat. Ehhez kapcsolódóan szekunder adatokon nyugvó primer kutatás keretein belül a cégcsoport mérlegét és eredménykimutatását is elemeztem, majd összehasonlítottam a magyar leányvállalat és a teljes cégcsoport eredményeit, ahol azt a megállapítást tettem, hogy előbbi gyengébb teljesítményt nyújt a cég összesített eredményeihez képest. Megvizsgáltam azt is, hogy hogyan hatottak ezek a nehézségek a működésre és a vásárlói szokásokra. Kutatásom során azt is elemeztem, hogy a Pandora milyen lépéseket tesz a vállalati társadalmi felelősségvállalás (CSR) irányába, illetve a vállalati marketing stratégiáját is analizáltam különböző módszerekkel (SWOT analízis, BCG mátrix, 4P elemei). Azt is bemutattam, hogy a Pandora esetében hogyan jelenik meg a napjainkban széles körben elterjedt tömeges testreszabás, itt külön kitértem a modularitás és a változatossági hozadék fogalmára is. Primer kérdőíves kutatásom során pedig az volt a célom, hogy felmérjem a magyarok Pandora vásárlási szokásait, illetve a márka ismertségét Magyarországon. Ehhez kvantitatív módszerrel online kérdőíves megkérdezést végeztem, ahol többek között kitértem arra, hogy mekkora összeget szoktak kiadni a vásárlók egy-egy vásárlás esetén, milyen gyakran vásárolnak, valamint milyen hatással volt/van a Covid és az infláció a vásárlási szokásaikra. A kérdőív elemzése során klaszteranalízist is végeztem, és sikerült három klasztert elkülönítenem, amelyek a Pandora tipikus vásárlói csoportjait képviselik (Árérzékeny Ági, Rajongó Ramóna, Elégedetlen Ella). Összességében azt állapítottam meg, hogy a Pandora sikere abban rejlik, hogy olyan termékeket kínál, amelyek lehetővé teszik a vásárlók számára, hogy saját egyedi stílusukat és történetüket fejezzék ki az ékszereken keresztül. A cég sikeresen kombinálja a hagyományos kézműves technikákat a modern dizájnnal, így létrehozva egyedi és ikonikus ékszereket. A vállalat azonban az innovációban és a kreativitásban is kiemelkedő. Habár bőven akad versenytársa a piacon, a versenyben stabilan helyt tud állni, valamint az utóbbi években bekövetkezett nehézségeket okozó hatásokat is jól kezelte, illetve ezek negatív következményeiből is ki tudott lábalni.
Intézmény
Pannon Egyetem
Kar
Tanszék
Logisztika és Menedzsment Informatika Tanszék
Szak
A képzés szintje
alapképzés
Konzulens(ek)
Mű típusa: | diplomadolgozat |
---|---|
Kulcsszavak: | egyéniesített tömegtermelés, fogyasztói szokások - fogyasztói magatartás, kutatás, márka - brand, Pandora ékszerek |
SWORD Depositor: | SWORD |
Felhasználói azonosító szám (ID): | SWORD |
Dátum: | 22 Jan 2025 13:27 |
Utolsó módosítás: | 22 Jan 2025 13:27 |
Actions (login required)
Tétel nézet |