Az érme két oldala, avagy hova tovább munkavállaló

Lengyeltóti Szilvia (2016) Az érme két oldala, avagy hova tovább munkavállaló. Gazdálkodási Kar Zalaegerszeg.

[thumbnail of lengyeltóti_szilvia_2016áprTDK.pdf] PDF
lengyeltóti_szilvia_2016áprTDK.pdf
Hozzáférés joga: Csak nyilvántartásba vett egyetemi IP címekről nyitható meg

Download (3MB)

Absztrakt (kivonat)

A munka, mint a mindennapi betevő megkeresésére használatos tevékenység az emberek mindennapjainak szerves részét képezi. Egy átlagember élete közel felét munkavégzéssel tölti. A munka vagy a munkás típusok között azonban erős kontraszt figyelhető meg. Manapság két csoportba osztják a tevékenységet végző embereket. Egyrészt beszélhetünk szellemi foglalkozásúakról, akik mindennapi életüket az irodai környezetben, kényelemben élik meg, másrészt foglalkozhatunk a fizikai dolgozókkal, akik a kétkezű munka hősei. Gyakran szembesülhetünk azzal a sztereotípiával, hogy a fizikai munkát kevésbé tartják értékesnek, mint a szellemi munkát. Ezért fontosnak tartottam megvizsgálni ennek létjogosultságát, és dolgozatom egésze e két tényező szemügyre vételén alapszik. A munkaerő piaci tendenciák vajon mit mutatnak? Kik vannak előnyben, a fizikai vagy a szellemi foglalkozásúak? Egyre nyilvánvalóbbá válik az is, hogy a fiatalabb generációk törekszenek a magasabb ismeretek megszerzésére. Ez a tudásszomj azzal magyarázható, hogy a legtöbb szülő a saját példáján keresztül próbálja arra sarkallni csemetéjét, hogy magasabb egzisztenciát építsen magának. „Tanulj fiam, okulj apád példájából!” Ezen gondolkodásmódnak köszönhetően a fizikai munka egyre inkább háttérbe szorul. Ezt bizonyítják a felsőoktatás tendenciái, illetve a munkaerőpiacon visszaköszönő úgynevezett hiányszakmák. Emellett említést tehetünk a nagy méreteket öltött tehetséghiányról. Ezen két tényező együttes közreműködése negatív hatással van országunk gazdaságára. Dolgozatom egyik fő hipotézise, hogy a fizikai munkavállalók megbecsülés és megítélés szempontjából messze elmaradnak a szellemi munkaerőtől. Az értelmiségi körbe tarozókról is szót kívánok ejteni, a mai köznyelvben divatossá vált a „túlképzettség” fogalmának használata. Második hipotézisem, hogy a túlképzettség a szellemi munkásokat jelentős mértékben érinti a munkahelyi felvétel során. A munkaerőpiacon kiváló lehetőségeket hordoz a diákmunka alkalmazhatósága. Kérdés azonban, hogy a munka mely típusát végezhetik a diákok ebben a koncepcióban. Véleményem szerint a fizikai munkavégzés nagyobb arányban képviseli magát, mint a szellemi. A dolgozatom készítésekor a fent említett gondolataim és hipotéziseim bizonyítását tűztem ki célul.

Intézmény

Budapesti Gazdasági Egyetem (a GKZ 2016-2020 között keletkezett dolgozataihoz)

Kar

Gazdálkodási Kar Zalaegerszeg

Tanszék

Pénzügy és Számvitel Intézet

Szak

Pénzügy és számvitel

A képzés szintje

alapképzés

Konzulens(ek)

Konzulens neve
Konzulens típusa
Beosztás, tudományos fokozat, intézmény
Email
Szekeres Diána, Dr.
Belső
NEM RÉSZLETEZETT

Mű típusa: TDK dolgozat
Kulcsszavak: munkavállalás, ergonómia, munka - munkavégzés, generációs jellemzők - generációs sajátosságok, diákmunka, munkamegosztás, kérdőíves vizsgálat - véleménykutatás, munkaerőpiac
Felhasználói azonosító szám (ID): Ármin Szekér
Dátum: 04 Okt 2023 11:56
Utolsó módosítás: 04 Okt 2023 11:56

Actions (login required)

Tétel nézet Tétel nézet