Dummy bábu tervezése és gyártása

Vass-Várkövi Mátyás (2021) Dummy bábu tervezése és gyártása. Mérnöki Kar.

[thumbnail of Vass_Várkövi_Mátyás_szakdolgozat_2021-2022_1._félév.pdf] PDF
Vass_Várkövi_Mátyás_szakdolgozat_2021-2022_1._félév.pdf
Hozzáférés joga: Csak nyilvántartásba vett egyetemi IP címekről nyitható meg

Download (2MB)

Absztrakt (kivonat)

A szakdolgozatom témája a járműteszteknél, főként személyautóknál alkalmazott, kiemelten gyalogos felismerőrendszerek tesztelésére és vizsgálatára készített és kiemelt teszteszköz, egy pedestrian target, azaz egy Dummy bábu tervezése, ami a ZalaZone Ipari Park Zrt.-nél került kiírásra. Célom egy olyan Euro NCAP tesztprotokollok által előírt szabványrendszerű teszteszköz megtervezése, mely kiemelt szerepet kap elsődlegesen személyautók, mindazon által a későbbiek során akár teherautók, valamint kamionok gyalogos felismerő majd vészfékező rendszerének vizsgálata és tesztelése során. A teljesértékű teszteszköz, azaz a komplett bábu megtervezése egy nagy és hosszabb kimenetelű projekt, ezáltal mentorommal és konzulensemmel egyeztetve a prioritást, azaz a kiemelt hangsúlyt a bábu lábhajtására valamint a láb lecsatlakozása mechanizmusra fektettem a szakdolgozatomban. A hajtásrendszer alapját egy 3,5 Nm-es szervómotor biztosítja, melyet műszaki számítások és piackutatás után határoztam meg és választottam ki. A hajtás többi tagja pedig egy szervó tartó doboz, mely védi a szervót egy esetleges ütközés során, emelllett pedig egy lépcsős tengely, melyet egyoldali lapolással láttam el, a megfelelő nyomatékátvitel érdekében a szervó motor központi tengelyétől a lecsatlakozási mechanizmusig. A szakdolgozatom első felében a fejlett vezetéstámogató rendszerek valamint az ehhez szorosan köthető szabványok által meghatározott tesztprotokollok valamint az ehhez szükséges teszt körülmények rövid bemutatását végeztem el. Ezután következett a tervezés során használt modellkörnyezet bemutatása melyben a tervezett alkatrészek kerültek kialakításra. A modellkörnyezet bemutatása után a szervó motor kiválasztásával kezdtem el a tervezési szakaszt. A megfelelő motor meghatározása valamint kiválasztása után következett a szervó tartó doboz koncepciós tervezése, mely 3 főbb alkatrészből áll össze. Ezt követően a láb lecsatlakozási mechanizmus bemutatása következett, majd pedig a teljes hajtás összeállításának összegzése történt meg. A feladatkiírásban szereplő Dummy bábu tervezése és gyártása, majd pedig a tesztelési fázis azonban a koronavírus járvány valamint egy baleset következtében nem valósult meg, mivel a teljes projekt összefogása és megvalósítása komoly nehézségekbe ütközött, ami miatt csak a kiemelt rész került megtervezésre.

Intézmény

Pannon Egyetem

Kar

Mérnöki Kar

Tanszék

Mechatronikai Képzési és Kutatási Intézet

Szak

mechatronikai mérnök

A képzés szintje

alapképzés

Konzulens(ek)

Konzulens neve
Konzulens típusa
Beosztás, tudományos fokozat, intézmény
Email
Szalai István
Belső
NEM RÉSZLETEZETT
NEM RÉSZLETEZETT
Peszleg Richárd
Külső
NEM RÉSZLETEZETT
NEM RÉSZLETEZETT

Mű típusa: diplomadolgozat
Kulcsszavak: dummy bábu, vezetéstámogató rendszerek, teszteszköz, ZalaZONE Ipari Park Zrt. (Zalaegerszeg), EuroNCAP, tesztelés
Felhasználói azonosító szám (ID): Ármin Szekér
Dátum: 02 Aug 2023 13:24
Utolsó módosítás: 02 Aug 2023 13:24

Actions (login required)

Tétel nézet Tétel nézet