Teljesítménymérő görgős padi vizsgálatok összehasonlítása tesztpályán végzett mérésekkel

Pokorádi Nóra (2021) Teljesítménymérő görgős padi vizsgálatok összehasonlítása tesztpályán végzett mérésekkel. Mérnöki Kar.

[thumbnail of Pokorádi_Nóra_szakdolgozat_2021-2022_1._félév.pdf] PDF
Pokorádi_Nóra_szakdolgozat_2021-2022_1._félév.pdf
Hozzáférés joga: Csak nyilvántartásba vett egyetemi IP címekről nyitható meg

Download (2MB)

Absztrakt (kivonat)

Szakdolgozatomban görgős teljesítménymérő padi méréseket végeztem és összehasonlítottam a tesztpályán egy 2020-as Volkswagen e-Golffal végzett valós mérés sorozattal. Kidolgoztam olyan mérési módszert, amely mindkét esetben jól kivitelezhető volt. A tesztekhez egy olyan lendtömegű inerciapadot használtam, amely esetében a járművet egyenletesen lehet gyorsítani, majd fékező erő nélkül megállítani. A mérési sorozatokat 20 százalékos gázpedálállással végeztem el, így a jármű mindkét esetben ugyanazt a teljesítményt adta le. A mérésekből és számolásokból egyértelműen meg tudtam adni a kerekeken leadott teljesítményt és a veszteségeket. A mérés során VCDS programmal vizsgáltam a sebességet, amiből kiszámoltam a kerekeken kifejtett teljesítményt, mindez megadta a menetellenállási tényezők különbségét (légellenállás és gördülési ellenállásból származókat). Görgős pad esetén a járműnek nem volt tényleges elmozdulása, ezért nem lépett fel a teszt során légellenállás, míg a kültéri teszt alkalmával igen. Ezen felül a gördülési ellenállásuk is eltért, mivel az útfelület és a görgők különböző gördülési súrlódási tényezővel rendelkeznek. Mivel a görgős pad gördülési súrlódási tényezője ismeretlen volt, ezért meg kellett határoznom a görgős padra ezt a tényezőt. Ehhez a menetellenállási tényezők segítségével kiszámoltam, hogy mekkora a leadott teljesítmény a tesztpályán végzett teszt esetében. Ezeket az adatokat összehasonlítottam a görgős fékpadon mért eredményekkel. Az összehasonlításhoz diagramokat készíttetettem, melyeken a látható különbségeket a menetellenállásból fakadó eltérések okozták. Számolásaim eredménye képpen a pad gördülési súrlódási tényezője 0,0325 lett. A számolás és mérés adatai alapján javaslatot tettem további mérések elvégzésére.

Intézmény

Pannon Egyetem

Kar

Mérnöki Kar

Tanszék

Mechatronikai Képzési és Kutatási Intézet

Szak

mechatronikai mérnök

A képzés szintje

alapképzés

Konzulens(ek)

Konzulens neve
Konzulens típusa
Beosztás, tudományos fokozat, intézmény
Email
Balogh Diána
Belső
NEM RÉSZLETEZETT
NEM RÉSZLETEZETT
Peszleg Richárd
Külső
NEM RÉSZLETEZETT
NEM RÉSZLETEZETT

Mű típusa: diplomadolgozat
Kulcsszavak: teljesítménymérés - teljesítményelemzés - teljesítményértékelés, tesztelés, VCDS - szoftver, kockázatelemzés - kockázatkezelés, menetellenállás
Felhasználói azonosító szám (ID): Ármin Szekér
Dátum: 02 Aug 2023 09:38
Utolsó módosítás: 02 Aug 2023 09:38

Actions (login required)

Tétel nézet Tétel nézet