Pályairányítási feladatokat ellátó telepíthető napelemes sorompó

Makk Zoltán Ferenc (2020) Pályairányítási feladatokat ellátó telepíthető napelemes sorompó. Mérnöki Kar.

[thumbnail of Makk_Zoltán_Ferenc_szakdolgozat_2020-2021_1._félév.pdf] PDF
Makk_Zoltán_Ferenc_szakdolgozat_2020-2021_1._félév.pdf
Hozzáférés joga: Csak nyilvántartásba vett egyetemi IP címekről nyitható meg

Download (2MB)

Absztrakt (kivonat)

Legfőbb feladat, hogy minél kevesebb emberi erőforrás ráfordításával és a lehető legkényelmesebben oldjuk meg a pályaelemek felügyeletét. A korábban alkalmazott megoldás nem volt megfelelő, a pályairányítónak mindig ki kellett kísérni tesztelőt a helyszínre, ott kézzel kinyitni az akadályt (láncot), majd bezárni. Amikor a felhasználó el szerette volna hagyni a pályaelemet, akkor ugyan úgy ki kellett mennie az illetékes embernek kiengedni őket és zárni a pályaelemet. Ez nem volt túl hatékony, hiszen egy embernek mindig készenlétben kellett állni, hogy nyitni és zárni tudja az adott pályaelemet. Amennyiben pedig a tesztelőre bíztuk a nyitás zárást, a ki- és beszállás a sokszor teljesen felszenzorozott járműveknél komoly gondot tudott okozni, valamint előfordult, hogy elfelejtették visszazárni maguk után, ami komoly veszélyhelyzetet tud előidézni, valamint illetéktelen személyek számára is lehetővé teszi a belépést. Erre nyújt megoldást a sorompó. Olyan sorompókat alkalmazunk, amelyek GSM modullal szereltek tehát távolról telefonhívással kinyithatóak, ez tovább fejleszthető teljesen automatikus működésre is akár, azaz a sorompóra telepített kamera felismeri a rendszámot és a vezetőt és amennyiben van az adott pályaelemre abban az időpontban használati engedélye automatikusan beengedi. Így a pályairányítónak csak felügyelnie kell. Jelenleg még nem tartunk ott, hogy automatizáljuk a sorompókat, ez egy későbbi fejlesztési lehetőségnek tűnik. Azonban már azzal sok erőforrást megspórolunk, hogy nem kell senkinek kimenni és kinyitni a pályaelemet, hanem telefonon, vagy a megfelelő felületen engedélykérés után, és miután megbizonyosodtak arról, hogy az illető személynek van jogosultsága belépni a pályára, könnyedén beengedhető a tesztelő a felületre. A zárás automatikusan történik a nyitástól számított 5 másodperc múlva, amennyiben a fotocella úgy érzékeli, hogy nincs jármű a sorompó alatt, nyilván azért, hogy ne csukódjon rá a tesztjárműre a sorompó, ami komoly károkat tudna okozni. Fotocellára kezdetben egy egyszerű fénykaput alkalmaztunk azonban ez nem bizonyult megfelelőnek, mivel mindkét oldalt aktív érzékelőre van hozzá szükség és nincs lehetőség az aszfalt alatt átvezetni a kábelt, így minden egyes átjárásnál roncsolódott a kábel, ami később tönkre is ment, elszakadt. Ezért prizmás fotocellát alkalmazunk, ahol csak a sorompó felöli oldalra kell aktív érzékelőt telepíteni vele szemben elég egy passzív elem, esetünkben egy fényvisszaverő prizma. Ezzel jelenleg az a probléma, hogy nagyon érzékeny az elmozdulásra, ha az adó egy kicsit is elmozdul már nem érzékeli a jelet, ezért a sorompó nyitva marad. Megoldás a nagyobb fényvisszaverő prizma alkalmazása lesz. Mivel jelen helyzetben nem érhető el minden pályaelem bejáratánál, és a lezárni kívánt helyeknél hálózati áram, ezért szükséges akkumulátoros sorompó alkalmazása, napelemmel kiegészítve. Méréseket végeztünk a sorompó fogyasztásával kapcsolatban, valamint, hogy mennyi energiát kell előállítanunk a megfelelő működés érdekében.

Intézmény

Pannon Egyetem

Kar

Mérnöki Kar

Tanszék

Mechatronikai Képzési és Kutatási Intézet

Szak

mechatronikai mérnök

A képzés szintje

alapképzés

Konzulens(ek)

Konzulens neve
Konzulens típusa
Beosztás, tudományos fokozat, intézmény
Email
Szalai István
Belső
NEM RÉSZLETEZETT
NEM RÉSZLETEZETT
Pataki Márton
NEM RÉSZLETEZETT
NEM RÉSZLETEZETT
NEM RÉSZLETEZETT

Mű típusa: diplomadolgozat
Kulcsszavak: napelem, tesztelés, sorompó, GSM modul, pályairányítás
Felhasználói azonosító szám (ID): Ármin Szekér
Dátum: 01 Aug 2023 09:43
Utolsó módosítás: 01 Aug 2023 09:43

Actions (login required)

Tétel nézet Tétel nézet