A fogyasztói magatartás és vevői élmény bemutatása a Könyvtündér Webáruházon keresztül

Farkas Boglárka (2023) A fogyasztói magatartás és vevői élmény bemutatása a Könyvtündér Webáruházon keresztül. Zalaegerszeg Faculty of Business Administration.

[thumbnail of Farkas_Boglárka_2023jan.pdf] PDF
Farkas_Boglárka_2023jan.pdf
Hozzáférés joga: Available at the computers of the University

Download (1MB)

Abstract

Véleményem szerint a könyvek szeretete időtálló és nemtől, kortól, nemzetiségtől, stb. függetlenül rengeteg ember él ennek a hobbinak, mint például jómagam is. A személyes vásárlás mellett egyre nagyobb teret kapnak a különböző online beszerzési lehetőségek is, így napjainkban sokkal könnyebb helyzetben vagyunk ilyen téren, mint a korábbi évtizedekben, hiszen például már a földrajzi távolságok sem okozhatnak problémát a könyvbeszerzésben. A gyártók és forgalmazók eredményesebb munkavégzéséhez pedig szerintem elengedhetetlen a vevők igényfelmérése, mert így akár még előnyt is szerezhetnek a piacon a versenytársakkal szemben. Dolgozatomban először a fogyasztói magatartás modelljét szeretném bemutatni, majd részletezni a vásárlási döntéseket befolyásoló tényezőket, valamint a jelenlegi trendekről is említést tenni, emellett szót ejteni az ügyfélélményről és a vevők vásárlás utáni reakcióiról. A későbbiekben a Könyvtündér Webáruházat is bemutatom röviden. Az elméleti alapokat pedig primer kutatással szeretném alátámasztani, melynek során a legfontosabb érintetteket kérdeztem meg. Kutatásomban a következő fő kérdésekre fókuszáltam: mennyire folyásolják be a vevőket vásárlási szokásaik kialakításában a személyes, kulturális, gazdasági, stb. tényezők; mennyire térnek el a nők és férfiak, valamint a meghatározott korcsoportok vásárlási szokásai kategórián belül egymástól; valamint milyen tapasztalatokkal rendelkeznek a könyvesbolti eladók a vásárlói szokásokkal kapcsolatban. Kettő kérdőívet készítettem, az egyik a vevőkről és hozzájuk szól, a másik pedig ugyanúgy a vásárlókról, de a könyvesbolti eladók szemén keresztül vizsgálva, mintegy kiegészítve az előző kérdőívet. Természetesen fontosnak tartottam néhány kérdést az eladókhoz is intézni, mert az ő eredményesen végzett munkájuk is szükséges a könyvesboltok megfelelő működéséhez. A Könyvtündér Webáruház zalaegerszegi üzletének munkatársait pedig azért kerestem fel, hogy az ő tapasztalataik, észrevételeik és a kérdőívekre adott válaszaik segítségével igazolni tudjam a kérdőívek eredményeit, mintegy vázat adva azoknak. A kérdőívek kérdéseire adott válaszok kiértékeléséből kiderült, hogy a vizsgált csoportok vásárlási szokásaira nagy hatással vannak a különböző tényezők, mint például, családból hozott minták (olvasnak-e egyáltalán és ha igen, milyen műfajú könyveket); globális hatások (egyre nagyobb teret hódítanak az online vásárlási felületek, lehetőségek); gazdasági hatások (jelen inflációs helyzetben visszább szorult a vásárlási kedv); valamint a vásárlási kockázatot csökkentve az emberek kevésbé kísérletezően vásárolnak, stb. Az is kiderült, hogy a nőknek és a férfiaknak mások a preferenciáik, míg a nők inkább kisebb értékben vagy többször vásárolnak, mivel árérzékenyebbek, valamint az érzelmesebb könyveket helyezik előtérbe, addig a férfiak ritkábban, de akkor nagyobb értékben szerzik be a könyveket és ők jobban kedvelik a földtől elrugaszkodottabb történeteket. A kalandos történeteket viszont mindkét csoport kedveli, valamint ajándékba is szívesen adnak könyveket. A különböző korcsoportok esetében is eltérő minták jöttek ki. Az viszont a kitöltőim nagy részére igaz, hogy valamilyen módon érinti őket a jelenlegi gazdasági helyzet, ami a közeljövőben még fokozódhat. Érzik ezt a könyvesbolti eladók is, hiszen bár szeretik végezni a munkájukat, ők is egyfajta munkahelyi kiégés felé tartanak és nagyobbrészt bizonytalannak ítélik meg a könyvesboltok jövőjét, szerintük mindenképpen át fognak alakulni valamilyen módon. A helyzet súlyosságát csökkentheti, ha a vezetőség jobban odafigyel a beosztottjaira, valamint a vevők és az eladók is emberségesebben kommunikálnak egymással.

Institution

Pannon Egyetem

Kar

Zalaegerszeg Faculty of Business Administration

Department

Logisztika és Menedzsment Informatika Tanszék

Szak

gazdálkodási és menedzsment

Level of instruction

BSc course

Supervisors

Konzulens neve
Konzulens típusa
Assignment, Scientific qualification, Institution
Email
Horváth Norbert
Külső
UNSPECIFIED
UNSPECIFIED
Palányi Ildikó, Dr.
Belső
főiskolai docens; Logisztika és Menedzsment Informatika Tanszék; GKZ

Item Type: Thesis
Uncontrolled Keywords: fogyasztói elégedettség - vásárlói elégedettség, fogyasztói szokások - fogyasztói magatartás, kérdőíves vizsgálat - véleménykutatás, Könyvtündér Webáruház, könyvvásárlási szokások, trend, vásárlási döntések
SWORD Depositor: SWORD
Depositing User: SWORD
Date Deposited: 03 Feb 2023 11:24
Last Modified: 03 Feb 2023 11:24

Actions (login required)

View Item View Item