Zöld logisztika a közúti személyszállításban

Mózer Attila Marcell (2023) Zöld logisztika a közúti személyszállításban. Gazdálkodási Kar Zalaegerszeg.

[thumbnail of mózer_attila_marcell_2023jan.pdf] PDF
mózer_attila_marcell_2023jan.pdf
Hozzáférés joga: Csak nyilvántartásba vett egyetemi IP címekről nyitható meg

Download (1MB)

Absztrakt (kivonat)

Az éghajlatváltozás és az ahhoz való alkalmazkodás jelentős részét képezi az életünknek. Szakdolgozatomban arra kerestem a választ, hogy az alapvetően áruszállításban használt zöld logisztikai folyamatok miképpen érvényesülnek a közúti személyszállításban, hogyan próbálják csökkenteni a környezetre gyakorolt hatást. Mint kiderült, amiben a legtöbbet tehetnek ezek a vállalatok, az a kibocsátott üvegházhatású gázok és a fosszilis energiahordozóktól való függés csökkentése. Elemzések során megnéztem, hogyan változott az évek során a légkörbe jutó szén-dioxid mennyisége, a megújuló energiaforrások használata. Mely országok milyen mértékben járultak hozzá a kibocsátáshoz, illetve, hogy a jelenleg nagy trendnek számító elektromos járművekre jelenlegi formájukban milyen jövő vár. Hosszú távon is jó megoldások lehetne-e, képesek lehetnek tartani a lépést az egyre növekvő igényekkel? Ehhez megvizsgáltam, hogy mik azok a kritikus nyersanyagok, amik feltétlenül szükségesek hozzá, ezek közül melyek számítanak a szűk keresztmetszetnek. Mennyi időre elegendő tartalék áll rendelkezésre belőlük, hol folyik ezeknek bányászata, milyen aggályokat vet ez fel. Az elemzések elvégzéséhez a BP p.l.c. által megjelentetett statisztikai jelentést használtam, melyet a Föld energiahordozóiról tettek közzé. A továbbiakban bemutattam az itthon piacvezető közúti személyszállítással foglalkozó vállalat, a Volánbusz Zrt. kialakulását napjainkig bezárólag, valamint az Integrált Irányítási Rendszerüket. Milyen szabványokat alkalmazva alakították ki, mi vele a céljuk. Mennyire eredményes a járműflotta korszerűsítési programjuk, mivel érik el egy környezetbarát, fenntartható vállalati működés kialakítását. Továbbá a rájuk ható külső tényezőket, milyen követelményeket támaszt az Európai Unió a tagországokra, milyen lehetőségeket kínál Magyarország Kormánya a fejlődésre. PDCA-ciklus, valamint Kaizen módszer segítségével javaslatot tettem, hogy miképpen tudná fejleszteni a vállalat egyes folyamatait a digitalizáció és környezetkímélő hulladékgazdálkodás területén. A dolgozat utolsó részében pedig azt mutattam be, hogy ha a lítium-ion akkumulátor nem tekinthető hosszú távú megoldásnak, melyek azok az alternatívák, amelyek elterjedhetnek helyette, ezeknek milyen előnyei és hátrányai vannak. Továbbá melyek azok az opciók, amiben fejlődhetne az ágazat. Úgy gondolom, a dolgozatomból kiderül, hogy a közúti személyszállítás során az Unió tagországai elkötelezettek, hogy tegyenek a légkörbe kerülő szén-dioxid, ezáltal a globális felmelegedés ellen, ami bár nem egyedüliként, de jelentősen hozzájárul a klímaváltozáshoz. Azonban ez sok más kontinens országairól már nem feltétlenül mondható el. Egy globális kollektív szabályozásra pedig mindenképpen szükség lenne, hiszen, mint ahogy a példák mutatják, van lehetőség tenni az ellen, hogy a reális jövőkép a kilátástalanság legyen.

Intézmény

Pannon Egyetem

Kar

Gazdálkodási Kar Zalaegerszeg

Tanszék

Informatikai Rendszerek és Alkalmazásai Tanszék

Szak

gazdaságinformatikus

A képzés szintje

alapképzés

Konzulens(ek)

Konzulens neve
Konzulens típusa
Beosztás, tudományos fokozat, intézmény
Email
Pali Barnabás
Külső
NEM RÉSZLETEZETT
NEM RÉSZLETEZETT
Szűcs Judit, Dr.
Belső
adjunktus; Informatikai Rendszerek és Alkalmazásai Tanszék; GKZ

Mű típusa: diplomadolgozat
Kulcsszavak: autóbusz - autóbusz-közlekedés, elektromos jármű, fosszilis energiahordozók, INIR politika, járműflotta, kobalt, közúti személyszállítás, lítium, PDCA-ciklus, személyszállítás, Volánbusz Zrt.
SWORD Depositor: SWORD
Felhasználói azonosító szám (ID): SWORD
Dátum: 03 Feb 2023 11:24
Utolsó módosítás: 03 Feb 2023 11:24

Actions (login required)

Tétel nézet Tétel nézet