Valakovics Dominik (2023) Onboarding, ahogyan a fiatalok látják. Zalaegerszeg Faculty of Business Administration.
PDF
valakovics_dominik_2023jan.pdf Hozzáférés joga: Available at the computers of the University Download (1MB) |
Abstract
A vállalatok számára a munkavállalók megtartása örökös kérdés és egyben probléma, amelyre a vállalatoknak stratégiai szinten kell megoldást találniuk. Ez a stratégiai fontosság könnyen belátható abban az esetben, ha belegondolunk, hogy egy munkavállaló milyen értéket képes a szervezet folyamataihoz hozzátenni, illetve, hogy a munkavállaló maga milyen erőforrásokat köt le. Egy hatékony dolgozó a munkájával képes a vállalat egészére előnyösen hatni, növelve annak teljesítményét, ami pedig a piaci pozíció megtartásához, esetleges erősítéséhez elengedhetetlen; az ilyen dolgozó megtartása tehát vállalati érdek. A stratégiai fontosságot tovább erősíti a munkavállalás pénzügyi vonzata, ami például akkor hat negatívan a szervezetre, ha elveszíti egyik munkavállalóját, hiszen ebben az esetben egy új dolgozó felvétele magas költségekkel járhat. A hatékony munkavégzéshez tehát a munkavállaló számára ki kell alakítani a megfelelő szervezeti környezetet, amelyben személyes teljesítményét maximalizálhatja. Ezen folyamat az új dolgozó belépését követően azonnal, az onboardinggal kezdetét veszi, amely felkészíti az új belépőt a szervezet szakmai, illetve szociális elvárásainak teljesítésére, hogy az egyén hatékony tagja lehessen a csapatnak.A dolgozat célja feltárni, hogy hogyan tekint az Y és Z generáció erre a beillesztési folyamatra, illetve, hogy a munkakörnyezet egyes elemei (például kollégák, vezetők, szakmai fejlődési lehetőségek) miként befolyásolják a beillesztést. Hangsúlyos továbbá az onboarding folyamat lehetséges hibapontjainak azonosítása, illetve az ezek javítására tett általános javaslatok kidolgozása. A primer kutatás jellegét tekintve kvantitatív, amelyhez az adatokat egy önkéntes alapú, online kérdőíves kitöltés szolgáltatta. A kérdések többségénél hat fokozatú Likert-skála került felhasználásra az adatok könnyebb számszerűsítése érdekében. Az adatfeldolgozás leíró statisztikai módszerekkel, kereszttábla technikával, független mintás T-próbával és többváltozós regressziószámítással lett elvégezve. A primer kutatás során többek között kiderült, hogy a válaszadók kétharmada nem is találkozott a munkahelyén célzottan a beillesztést segítő programmal, illetve, hogy az ilyen jellegű szervezeti folyamatok, például mentorprogramok nem voltak hatással arra, hogy a munkavállaló mennyire érzi jól magát munkahelyén. Fény derült továbbá az onboarding folyamatban a dolgozóknak legtöbbször szembetűnő hibákra is, mint például a kommunikáció teljes vagy részleges hiánya, a gyakorlati személetű munkahelyi betanítás és oktatás hiánya vagy a munkakör és a kapcsolódó elvárások részletes ismertetésének elmaradása. Vizsgálat tárgyát képezte még a munkahelyi elégedettséget leginkább befolyásoló tényezők feltárása és ezek hatása. Ebben az esetben kiderült, hogy az elégedettséget elsősorban a szakmai bevonódás, másodsorban pedig a kollégák segítőkészsége befolyásolja a leginkább. A kutatási eredményekből továbbá kitűzésre kerültek az onboarding folyamattal kapcsolatos, általános vállalati célok, illetve az ezekhez kapcsolódó megoldási lehetséges javaslatok.
Institution
Pannon Egyetem
Kar
Zalaegerszeg Faculty of Business Administration
Department
Logisztika és Menedzsment Informatika Tanszék
Szak
Level of instruction
BSc course
Supervisors
Item Type: | Thesis |
---|---|
Uncontrolled Keywords: | beilleszkedés - alkalmazkodás, fiatalok, humánerőforrás-menedzsment - HR menedzsment, kérdőíves vizsgálat - véleménykutatás, munkahelyi szocializáció, onboarding, Y generáció, Z generáció |
SWORD Depositor: | SWORD |
Depositing User: | SWORD |
Date Deposited: | 03 Feb 2023 11:24 |
Last Modified: | 03 Feb 2023 11:24 |
Actions (login required)
View Item |