A Keszthelyi Kórház árubeszerzési tevékenységének vizsgálata és értékelése

Takács Vivien (2023) A Keszthelyi Kórház árubeszerzési tevékenységének vizsgálata és értékelése. Gazdálkodási Kar Zalaegerszeg.

[thumbnail of takács_vivien_2023jan.pdf] PDF
takács_vivien_2023jan.pdf
Hozzáférés joga: Csak nyilvántartásba vett egyetemi IP címekről nyitható meg

Download (3MB)

Absztrakt (kivonat)

Napjaink egészségügyének legnagyobb kihívása egy nemzetközi szintű egészségügyi rendszer kialakítása, amely napjaink egészségtudományának legújabb fejleményeit tükrözi. Hazánk egészségügyi ellátórendszerének jelentős részét a kórházi fekvőbeteg-ellátás teszi ki. A kórházak az állam közvetlen irányítása alá tartozó költségvetési szervként működnek. Ennek megfelelően ezen szervek üzemeltetési és tevékenységi körét jogszabályok és rendeletek útján tudja szabályozni. A 653/2021. (XI.30.) Kormányrendelet alapján megszüntette a városi kórházak önállóságát. A rendelet hatályba lépésétől számítva a városi kórházak irányítását a megyei kórházak vették át, mint irányító intézmények. Erre konkrét példa a Keszthelyi Kórház, amely a Zala Megyei Szent Rafael Kórház irányítása alá kerülve köteles annak elképzeléstudatát és szabályzatait követni. Ezért döntöttem úgy, hogy dolgozatom középpontjaként a Keszthelyi Kórház árubeszerzési tevékenységének és készletgazdálkodásának hatékonyságát vizsgálom meg az alkalmazható beszerzési módszereken keresztül, amelyre 5 kérdéskört állítottam fel. Első kérdésként felmerült bennem, hogy milyen árubeszerzési módszerekkel tudja lebonyolítani beszerzéseit a kórház. A közbeszerzésről szóló 2015. évi CXLIII. törvény alapján négy féle beszerzési eljárásra van lehetősége. Az első három beszerzési eljárás lényege, hogy előzetes piackutatás alapján biztosítsa a beszállító cégek közötti tiszta piaci verseny megvalósulását értékhatártól függően. A negyedik módszer a központosított közbeszerzés, melynek keretében csak meghatározott termékkörök – például irodai papíráruk, fertőtlenítőszerek, gyógyszerek, továbbá egészségügyi fogyóanyagok terén védőeszközök, laborvizsgálathoz szükséges vérvételi csövek, tűk, fecskendők – szerezhetőek be. A központosítás pozitívumaként említhető, hogy ezen termékkörök beszerzési árai jelentősen olcsóbbak, mint a piacon megtalálható, azonos specifikációval rendelkező termékeké. Negatívum, hogy ezen megrendelendő termékek minősége és összetétele messzemenően alacsony. Ebből adódóan vetődött fel bennem a második kérdés, hogy mekkora lehet az orvosok és főnővérek elégedettségi szintje a központilag beszerzett termékek iránt. Kérdőívemre adott válaszaik alapján megállapítható, hogy a kapott termékek nem elégítik ki az igényeiket, ugyanis a gyenge minőség miatt gyakran nem töltik be szerepüket, használhatatlanná válnak. Ebből következtethetünk, hogy a központosítás keretében lefolytatott beszerzések eredménye valójában csak ráfordítás. Harmadik kérdésként elgondolkodtatott, hogy az osztályos igénylések alapján lefolytatott beszerzés problémamentesek működik-e. Tapasztalataim alapján megállapítottam, hogy a beszerzések egy része korántsem problémamentes, amely főként a kommunikáció hiányából adódik szakmai felelős és beszerző között. Ennek következménye a hiányosan megadott termékspecifikációból adódó téves vagy nem megfelelő termék megrendelése. A beszerzés további problémáját napjaink különösen magas inflációja, valamint az egyes termékek esetén felmerülő hiány jelenti. Negyedik kérdésem, hogy miben befolyásolja a központosított közbeszerzés a kórház anyagellátását. Mint beszerző, tapasztaltam, hogy az ellátásra kötelezett cégek gyors átfutási idővel, ellenben hiányosan szállítanak. Az elmaradás teljesítése alatt bizonyos termékcsoportok elérhetik a minimális készletszintet, amelyből ötödik kérdésem adódik, miszerint egy kórház esetében mit jelenthet az anyagellátási probléma. Egy fekvőbeteg-ellátó intézmény révén az anyagellátás hiánya a szakszerű betegellátás akadályozását, elmaradását jelenti. Összegezve elmondható, hogy az egészségügyi intézményeknek, így a Keszthelyi Kórháznak is sokkal korlátozottabb lehetőségei vannak a piacon, mint magán tulajdonban lévő vállalkozásnak. Ezt bizonyítják a betegellátó intézményekre vonatkozó jogszabályok és törvények, az általam felvázolt közbeszerzési rendszer, valamint az állandó jellegű adatszolgáltatási kötelezettség a Magyar Állam és az OKFŐ felé.

Intézmény

Pannon Egyetem

Kar

Gazdálkodási Kar Zalaegerszeg

Tanszék

Pénzügy és Gazdálkodás Tanszék

Szak

pénzügy és számvitel

A képzés szintje

alapképzés

Konzulens(ek)

Konzulens neve
Konzulens típusa
Beosztás, tudományos fokozat, intézmény
Email
Bódai-Fekete Judit
Külső
NEM RÉSZLETEZETT
NEM RÉSZLETEZETT
Bódai-Fekete Judit
Külső
NEM RÉSZLETEZETT
NEM RÉSZLETEZETT
Kiss Gábor Antal
Belső
mesteroktató; Pénzügy és Gazdálkodás Tanszék; GKZ

Mű típusa: diplomadolgozat
Kulcsszavak: anyaggazdálkodás, egészségügy, Keszthely (Zala), készletgazdálkodás, kórház, költségvetési szervezet - költségvetési intézmény, központosított közbeszerzés, raktárgazdálkodás
SWORD Depositor: SWORD
Felhasználói azonosító szám (ID): SWORD
Dátum: 03 Feb 2023 11:24
Utolsó módosítás: 03 Feb 2023 11:24

Actions (login required)

Tétel nézet Tétel nézet