A közúti szállítmányozási logisztika bemutatása a Givaudan Business Solutions Kft.-nél

Simon Bálint József (2022) A közúti szállítmányozási logisztika bemutatása a Givaudan Business Solutions Kft.-nél. Gazdálkodási Kar Zalaegerszeg.

[thumbnail of simon_bálint_józsef_2022máj.pdf] PDF
simon_bálint_józsef_2022máj.pdf
Hozzáférés joga: Csak nyilvántartásba vett egyetemi IP címekről nyitható meg

Download (1MB)

Absztrakt (kivonat)

Dolgozatom célja a Givaudan Business Solutions Kft. közúti szállítmányozási logisztikájának bemutatása, és a kutató- elemző munka során szerzett információkra épülő javaslatok megfogalmazása volt. A GBS Kft. leányvállalata a svájci székhelyű Givaudan cégcsoportnak, amely egy íz- és illatanyagokat gyártó multinacionális nagyvállalat. A logisztika szakirodalmi hátterének felkutatását fontosnak tartottam a téma értelmezéséhez. Segítségével kitértem a logisztika etimológiájára, fogalmára, kialakulásának történetére. Rátekintve a logisztika fejlődésére, végigkövettem, hogy egy tulajdonképpen katonai célokra létrejött irányítási rendszer és rendszerelmélet az információs technológiával kézen fogva hogyan nőtte ki magát egy komplett iparággá úgy, hogy a világgazdaság működése mára már elképzelhetetlen nélküle. Rávilágítottam a logisztika és a közgazdaságtan kapcsolatára, a logisztika értelmezési irányzataira. Vizsgáltam a logisztika alapelveit, a 7M-elv és a 9M-elv közti különbséget, a logisztika részterületeit és a modern logisztikát is. A szállítmányozási logisztika főbb fogalmai, definíciói mellett a vállalatirányítási rendszerekről és az elektronikus adatcseréről is említést tettem. Témám apropóját az adta, hogy 2021 júliusa óta a vállalat közúti szállítmányozással foglalkozó csapatának, a Road Hub-nak vagyok gyakornok- munkatársa. Feladataim közé a szállítási igazolások ellenőrzése, az SAP rendszerben beakadó számlák felülvizsgálata, napi riportálás és expressz fuvarok szervezése tartozik. A több mint 250 éve alapított Givaudan, egy kis manufaktúrából mára egy 52 országban jelen levő, hatalmas cégcsoporttá nőtte ki magát. Véleményem szerint a Givaudan által elért siker nem példátlan, de kiemelkedő a világ nagyvállalatai közt, ugyanis kevés cég mondhatja el magáról, hogy egy iparág történelme vele íródott. A vállalat rövid történetének, majd mai helyzetének bemutatásával ennek folyamatát igyekeztem feltárni. Munkám során fontosnak tartottam a teljes vállalati rendszer struktúrájának felkutatását és felvázolását is, mivel egy ilyen nagyságrendű multinacionális vállalat esetében a rész-egész viszonyának ismerete elengedhetetlen. Szerettem volna rávilágítani arra is, hogy hogyan tagolódnak egyre kisebb részrendszerekre a különböző folyamatok, arányosan a vállalatok méretének növekedésével. A Givaudan Business Solutions egység bemutatását a Givaudan Business Solutions Kft. és a Road Hub kapcsolatával folytattam. Majd a Road Hub  hatókörébe tartozó feladatköröket, a szállítmány elindulása utáni esetleges problémákat, a csapat által használt kommunikációs eszközöket, a Reason code-okat, a két alapvető, Excel alapú dokumentációs felületet, a havi zárásokhoz kapcsolódó két riportot, a logisztikai koordinátorok feladatköreit ismertettem. Egy konkrét gyakorlati példán, az expressz szervezés teljes folyamtának leírásán keresztül próbáltam mélyebb betekintést nyújtani a mindennapi munkába is. Hasznosnak érzem, hogy dolgozatom elkészítése során rálátást szerezhettem a vállalat egészének működésére. Ez hozzásegített ahhoz is, hogy én is jobban megértsem a folyamatok közötti összefüggést, és ezáltal a saját feladatkörömet is jobban el tudjam helyezni a vállalat munkafolyamatai között. Végül olyan javaslattételekkel próbáltam hozzájárulni a vállalat szállítmányozási logisztikájának fejlesztéséhez, melyek a közeli és a távoli jövőre is kihathatnak. Ezek a javaslatok a Descartes Transport Management System rendszert érintő fejlesztési lehetőségekre, a kommunikáció konszolidálására, az SAP rendszerbe beakadt számlák okozta problémák megoldására és a zöld logisztikára vonatkoztak. Szakdolgozatom szakmai jelentőségét, aktualitását abban is látom, hogy a Givaudan logisztikai részlegén belül működő csapat, a Road Hub tevékenységének bemutatásával mintegy modellezni próbáltam, hogyan szolgálja egy vállalati egység kis csapata a mátrix- szervezet céljait.

Intézmény

Pannon Egyetem

Kar

Gazdálkodási Kar Zalaegerszeg

Tanszék

Logisztika és Menedzsment Informatika Tanszék

Szak

gazdálkodási és menedzsment

A képzés szintje

alapképzés

Konzulens(ek)

Konzulens neve
Konzulens típusa
Beosztás, tudományos fokozat, intézmény
Email
Czafit Gergely
Külső
NEM RÉSZLETEZETT
NEM RÉSZLETEZETT
Márkus Mónika
Belső
tanársegéd; Logisztika és Menedzsment Informatika Tanszék; GKZ

Mű típusa: diplomadolgozat
Kulcsszavak: elektronikus adatcsere - Electronic Data Interchange - EDI, expressz, Givaudan, közút - közúthálózat, logisztika, SAP - System Application Product - vállalatirányítási rendszerszoftver, szállítás - szállítmányozás - szállítási tevékenység, integrált vállalatirányítási rendszer - ERP
SWORD Depositor: SWORD
Felhasználói azonosító szám (ID): SWORD
Dátum: 29 Jún 2022 11:59
Utolsó módosítás: 29 Jún 2022 11:59

Actions (login required)

Tétel nézet Tétel nézet