Fejlődésfókuszú coaching az önreflexív-kontemplatív módszer

Bálint Mónika Csilla, Dr. (2022) Fejlődésfókuszú coaching az önreflexív-kontemplatív módszer. Zalaegerszeg Faculty of Business Administration.

[thumbnail of bálint_mónika_csilla_2022máj_publikus.pdf]
Preview
PDF
bálint_mónika_csilla_2022máj_publikus.pdf

Download (1MB) | Preview
[thumbnail of bálint_mónika_csilla_2022máj_publikus_nyilatkozat.pdf] PDF
bálint_mónika_csilla_2022máj_publikus_nyilatkozat.pdf
Hozzáférés joga: Available at the computers of the University

Download (77kB)

Abstract

Annak ellenére, hogy a coaching egy népszerű fogalma az önismeret, elsajátítása, módszerei kevéssé kutatottak. Dolgozatomban egy olyan új irányzatot mutatok be, melynek központi szervező elve az önismeret alapú fejlődés, fejlesztés a coaching folyamat során. Az önreflexiót, mint a selfről szerzett információ elsődleges módját elemzem, a coaching gyakorlatban jól használható eszközöket is bemutatva. Az önfeltárásnak egy saját belső logikán alapuló rendszerét használva az önviszonyulásról szerzett információk nem csupán láthatóvá, hanem értelmezhetővé is válnak. Ez biztosítja az alapot: a “know-why”-t ahhoz, hogy a megoldási módok a “know-how” sikeres legyen. Az önreflexív-kontemplatív módszerrel a tudattalanban lévő mentális és pszichés tartalmak - melyek a felszíni problémák valódi gyökér-oki forrása -  biztonságosan hozzáférhetővé válnak. Ez azért fontos, mert a túlélési adaptációs szintet meghaladva a megoldás ezen a módon a teljesség és harmónia elérésén túl olyan belső erőforrásokat szabadít fel, melyek a fejlődés garanciái. Azt állítom, és az a tapasztalatom, hogy egy ilyen fejlesztő folyamatban a legtöbb ügyfél megfelelő idő alatt kitartó gyakorlással képes elsajátítani az önreflexív kommunikációt, és a tudati tartalmak dekódolási szisztémáját, amely biztosítja számára egyrészt a függetlenséget a coachtól, másrészt az eszközt a folyamatos fejlődéshez. A fejlődésfókuszú coaching irányzatban az ügyfél támogatásának - ideális esetben - ezért a tudásmegosztás is a részét képezi. Mivel a fejlődésfókuszú coaching specialitásai túlmutatnak az ismert modelleken, új folyamatmodellt mutatok be, és a célmeghatározás eltérését a széles körben használt SMART modelltől a LIGHTING célmodellel szemléltetem. Meghatározom azokat a kihívásokat, akadályokat, melyek az önreflexív fejlesztés során felmerülnek, és azt a tudatállapotot, melyet a coach az önreflexív fejlesztési folyamatban elérhet. A fejlődésfókuszú coaching alkalmazása nem csak a coacheera nézve előnyös, mivel eléri azokat a mélyebb oki dimenziókat, melyekkel a hagyományos technikák nem dolgoznak, hanem a coach önismereti fejlődésének is folyamatos forrása. A humán fejlődés fogalmát, a pszichológia által alkotott  emberkép változását körüljárva a tudati fejlődést kísérelem meg definiálni és skálázni egy öt fokozatú tudatszint-skálán. Maslow szükségletpiramisára vetítve láthatóvá válnak az egyes fejlődési stádiumok, melyekben eltérő módszerekkel érhetünk el sikereket. Rendszerszemléletben érthetővé válik, miért és hol van létjogosultsága és hatékonysága a fejlődésfókuszú irányzatnak. 10 éves praxisomban szerzett tapasztalataim alapján adok képet arról, milyen feltételek, nézőpontok szükségesek ahhoz, hogy egy gyakorló szakember beépíthesse az eszköztárába a fejlődésfókuszú önreflexív-kontemplatív módszert, és azt hatékonyan legyen képes használni.

Institution

Pannon Egyetem

Kar

Zalaegerszeg Faculty of Business Administration

Department

Logisztika és Menedzsment Informatika Tanszék

Szak

business coach

Level of instruction

postgraduate specialist training course

Supervisors

Konzulens neve
Konzulens típusa
Assignment, Scientific qualification, Institution
Email
Palányi Ildikó, Dr.
Belső
főiskolai docens; Logisztika és Menedzsment Informatika Tanszék; GKZ
Tóth Szilvia
Külső
UNSPECIFIED
UNSPECIFIED

Item Type: Final paper
Uncontrolled Keywords: coaching, lighting célmodell, önismeret, önismeret, tudati fejlődés, tudatszintek
SWORD Depositor: SWORD
Depositing User: SWORD
Date Deposited: 29 Jun 2022 11:59
Last Modified: 29 Jun 2022 11:59
URI: https://perepo-dolgozat.uni-pannon.hu/id/eprint/25958

Actions (login required)

View Item View Item