Bálint Mónika Csilla, Dr. (2022) Fejlődésfókuszú coaching az önreflexív-kontemplatív módszer. Zalaegerszeg Faculty of Business Administration.
Preview |
PDF
bálint_mónika_csilla_2022máj_publikus.pdf Download (1MB) | Preview |
|
PDF
bálint_mónika_csilla_2022máj_publikus_nyilatkozat.pdf Hozzáférés joga: Available at the computers of the University Download (77kB) |
Abstract
Annak ellenére, hogy a coaching egy népszerű fogalma az önismeret, elsajátítása, módszerei kevéssé kutatottak. Dolgozatomban egy olyan új irányzatot mutatok be, melynek központi szervező elve az önismeret alapú fejlődés, fejlesztés a coaching folyamat során. Az önreflexiót, mint a selfről szerzett információ elsődleges módját elemzem, a coaching gyakorlatban jól használható eszközöket is bemutatva. Az önfeltárásnak egy saját belső logikán alapuló rendszerét használva az önviszonyulásról szerzett információk nem csupán láthatóvá, hanem értelmezhetővé is válnak. Ez biztosítja az alapot: a “know-why”-t ahhoz, hogy a megoldási módok a “know-how” sikeres legyen. Az önreflexív-kontemplatív módszerrel a tudattalanban lévő mentális és pszichés tartalmak - melyek a felszíni problémák valódi gyökér-oki forrása - biztonságosan hozzáférhetővé válnak. Ez azért fontos, mert a túlélési adaptációs szintet meghaladva a megoldás ezen a módon a teljesség és harmónia elérésén túl olyan belső erőforrásokat szabadít fel, melyek a fejlődés garanciái. Azt állítom, és az a tapasztalatom, hogy egy ilyen fejlesztő folyamatban a legtöbb ügyfél megfelelő idő alatt kitartó gyakorlással képes elsajátítani az önreflexív kommunikációt, és a tudati tartalmak dekódolási szisztémáját, amely biztosítja számára egyrészt a függetlenséget a coachtól, másrészt az eszközt a folyamatos fejlődéshez. A fejlődésfókuszú coaching irányzatban az ügyfél támogatásának - ideális esetben - ezért a tudásmegosztás is a részét képezi. Mivel a fejlődésfókuszú coaching specialitásai túlmutatnak az ismert modelleken, új folyamatmodellt mutatok be, és a célmeghatározás eltérését a széles körben használt SMART modelltől a LIGHTING célmodellel szemléltetem. Meghatározom azokat a kihívásokat, akadályokat, melyek az önreflexív fejlesztés során felmerülnek, és azt a tudatállapotot, melyet a coach az önreflexív fejlesztési folyamatban elérhet. A fejlődésfókuszú coaching alkalmazása nem csak a coacheera nézve előnyös, mivel eléri azokat a mélyebb oki dimenziókat, melyekkel a hagyományos technikák nem dolgoznak, hanem a coach önismereti fejlődésének is folyamatos forrása. A humán fejlődés fogalmát, a pszichológia által alkotott emberkép változását körüljárva a tudati fejlődést kísérelem meg definiálni és skálázni egy öt fokozatú tudatszint-skálán. Maslow szükségletpiramisára vetítve láthatóvá válnak az egyes fejlődési stádiumok, melyekben eltérő módszerekkel érhetünk el sikereket. Rendszerszemléletben érthetővé válik, miért és hol van létjogosultsága és hatékonysága a fejlődésfókuszú irányzatnak. 10 éves praxisomban szerzett tapasztalataim alapján adok képet arról, milyen feltételek, nézőpontok szükségesek ahhoz, hogy egy gyakorló szakember beépíthesse az eszköztárába a fejlődésfókuszú önreflexív-kontemplatív módszert, és azt hatékonyan legyen képes használni.
Institution
Pannon Egyetem
Kar
Zalaegerszeg Faculty of Business Administration
Department
Logisztika és Menedzsment Informatika Tanszék
Szak
Level of instruction
postgraduate specialist training course
Supervisors
| Item Type: | Final paper |
|---|---|
| Uncontrolled Keywords: | coaching, lighting célmodell, önismeret, önismeret, tudati fejlődés, tudatszintek |
| SWORD Depositor: | SWORD |
| Depositing User: | SWORD |
| Date Deposited: | 29 Jun 2022 11:59 |
| Last Modified: | 29 Jun 2022 11:59 |
| URI: | https://perepo-dolgozat.uni-pannon.hu/id/eprint/25958 |
Actions (login required)
![]() |
View Item |

