Sportvállalkozások marketing tevékenységének sajátosságai a Kaposvári Kosárlabda Klub Kft. példáján keresztül

Plézer Gábor (2022) Sportvállalkozások marketing tevékenységének sajátosságai a Kaposvári Kosárlabda Klub Kft. példáján keresztül. Gazdálkodási Kar Zalaegerszeg.

[thumbnail of plézer_gábor_2022máj.pdf] PDF
plézer_gábor_2022máj.pdf
Hozzáférés joga: Csak nyilvántartásba vett egyetemi IP címekről nyitható meg

Download (2MB)

Absztrakt (kivonat)

„A sport olyan tevékenység, ami mind a mai napig népszerű, olyan szellemet képvisel, amely a közvélemény körében is mozgósít és a jövőben még pénzt is képes termelni” (Jacgues Rogge, 1990). Szakdolgozatom témájaként a sportmarketinget, azon belül is az 1960-ban alapított, kétszeres magyar bajnok (2000-2001, 2003-2004) és 2004-ben kupagyőztes Kaposvári Kosárlabda Klub Kft. marketing tevékenységének bemutatását választottam. Választásomat több személyes motiváció is befolyásolta, különösen a sportág iránti kötődésem. Gyerekkorom óta kosárlabdázom, utánpótlás válogatott sportolóként jelenleg is a már említett klub igazolt hivatásos játékosa vagyok; kosárlabda edzői és bírói szakképesítést is szereztem. A kötelező szakmai gyakorlatomat szintén a klubnál töltöttem, ahol a játékosi kötelezettségeim mellett a szakmai háttérmunkálatokba is betekinthettem. Ott is láttam, hogy egy megfelelően kivitelezett marketing stratégia mekkora jelentőséggel bír. Egyetemi éveim alatt egyre inkább elkezdett érdekelni ennek a sportágnak az üzleti háttere, pontosabban azok a kulcsfontosságú háttértevékenységek, amelyek elősegítik a sportszervezetek eredményességét. A marketing területet és a szponzorációt találtam a legérdekesebbnek. Mindezek következtében nyilvánvalóvá vált számomra, hogy a jövőmet – a játékoskarrier befejezése után is – a sport világában, sportvállalkozásoknál szeretném folytatni, ezért a marketing tevékenység mélyebb megismerése fontos számomra, a dolgozatom megírása is ezt a célt szolgálta. Munkám során elsőként próbáltam rámutatni a sport jelentőségére, az emberre és társadalomra gyakorolt hatására, amely megindokolja az állami támogatások juttatását. Bemutattam, hogy a sport milyen szervezeti keretek között gyakorolható és arra is, hogy egyre elterjedtebbek lettek a profitra törekvő gazdasági társasági formában működő sportvállalkozások. Utaltam arra, hogy a sport is egyre költségigényesebb, amelyhez a forrásokat csak részben fedezik az állami és alapítói támogatások. Egyre nagyobb szerepe van emiatt a marketing tevékenységnek, a marketingkommunikációnak és a kereskedelmi szerződéseknek, amelyek révén jelentős többletforrásokat lehet szerezni. Több – témába vágó – szakirodalmat, cikket elolvastam, amelyek rávilágítottak arra, hogy a sportmarketing, a sportpiac – a sportesemények miatt – sajátosságokat mutat, amelyeket a marketing stratégia kialakításakor, a tervezéskor figyelembe kell venni. Ismertettem a marketing tevékenység két fő területét, a sportmarketinget és a sporton keresztüli marketing formáit. Szemléltettem a stratégia tervezéskor hasznosítható elemzési formát, a SWOT-analízist. Fontosnak tartottam, hogy kellő gondot fordítson egy szervezet a marketingkommunikáció megfelelő, folyamatos, igényes kivitelezésére is. Ma már könnyedén lavírozhatunk a marketingkommunikációs eszközök tárházában és pillanatok alatt elérhetjük a célközönséget a világ bármely pontján. A híreket, információkat egyszerre akár több platformon is közzé tehetjük, melynek köszönhetően gyarapíthatjuk a szurkolótáborok létszámát is. Ez akár a szponzorok számára is kecsegtető szempont lehet, mivel így a sportklubon keresztül ők is egyre több érdeklődőt érhetnek el. Egy erős, megfelelően kiépített marketing stratégia nem csak a szurkolók érdeklődését táplálja, hanem akár több szponzor figyelmét is felkeltheti. A szponzoráció ugyanis komoly tényező, mindkét fél számára kedvező. Felhívtam a figyelmet, hogy a szponzoráció sikeres lebonyolításához megfelelő, képzett szakemberekre van szükség. Ismertettem a szponzorokkal való együttműködés gyakorlatát a kaposvári klub által biztosított megjelenési felületek alapján. Primer kutatást (kérdőíves megkérdezés) végeztem a szponzorok körében, melyben főként a motivációjukat, elköteleződésük mértékét, elégedettségüket vizsgáltam. A primer adatgyűjtés során jól prezentálható, változatos eredmények születtek, melyeket a dolgozatomban részleteztem. Az általános szakirodalmi és elméleti háttér bemutatását követően minden egyes fejezetben kitértem a vizsgált sportszervezet jellegzetességeire, marketing tevékenységének sajátosságaira, mely adatokat táblázatokkal és diagramokkal is szemléltettem. Szakdolgozatom végén javaslatokat tettem a KKK marketing tevékenységének fejlesztésére, amelyeket megvalósíthatónak tartok az eredményesebb szakmai munka érdekében.

Intézmény

Pannon Egyetem

Kar

Gazdálkodási Kar Zalaegerszeg

Tanszék

Logisztika és Menedzsment Informatika Tanszék

Szak

gazdálkodási és menedzsment

A képzés szintje

alapképzés

Konzulens(ek)

Konzulens neve
Konzulens típusa
Beosztás, tudományos fokozat, intézmény
Email
Márkus Mónika
Belső
tanársegéd; Logisztika és Menedzsment Informatika Tanszék; GKZ
Mihályfalvi Péter
Külső
NEM RÉSZLETEZETT
NEM RÉSZLETEZETT

Mű típusa: diplomadolgozat
Kulcsszavak: Kaposvár (Somogy), Kaposvári Kosárlabda Klub Kft (Kaposvár), marketing-mix, sportmarketing, sportpiac, szponzoráció
SWORD Depositor: SWORD
Felhasználói azonosító szám (ID): SWORD
Dátum: 29 Jún 2022 11:58
Utolsó módosítás: 29 Jún 2022 11:58

Actions (login required)

Tétel nézet Tétel nézet