A COVID világjárvány hatása a Resideo Kft. ellátási láncára – Változás és válságkezelő intézkedések a koronavírus tükrében

Mészáros Péter (2022) A COVID világjárvány hatása a Resideo Kft. ellátási láncára – Változás és válságkezelő intézkedések a koronavírus tükrében. Gazdálkodási Kar Zalaegerszeg.

[thumbnail of mészáros_péter_2022máj.pdf] PDF
mészáros_péter_2022máj.pdf
Hozzáférés joga: Csak nyilvántartásba vett egyetemi IP címekről nyitható meg

Download (1MB)

Absztrakt (kivonat)

Szakdolgozatom témaválasztásának az aktualitását a koronavírus világjárvány következtében kialakult gazdasági válság adta. Napjainkban a globalizációnak köszönhetően már nem csak a multinacionális nagyvállalatok, hanem egyre több közép- és kisvállalkozás rendelkezik az országhatárokon és a földrészeken átnyúló ellátási lánccal. Ezekben az ellátási láncokban a távolkelet, főként Kína súlya jelentősen megnőtt az elmúlt évtizedekben, köszönhetően az olcsó gyártási költségeknek és alapanyag áraknak. A koronavírus okozta gazdasági válság rávilágított a nemzetközi ellátási láncok sebezhetőségére. A vállalkozások életciklusuk folyamán folyamatos változásokon mennek keresztül, fejlődésük során a válságok elkerülhetetlenek. Csak az a vállalkozás tud életben maradni amelyik rendelkezik a változás és válságmenedzsment alkalmazásához szükséges elméleti tudással. Szakdolgozatomnak a célja annak a megállapítása, hogy a koronavírus okozta gazdasági válság hogyan hat a globális ellátási lánccal rendelkező termelő vállalatokra. Egy esettanulmány keretében vizsgálom a koronavírus következtében kialakult gazdasági válságnak a Resideo multinacionális nagyvállalat ellátási láncát érintő hatásait, az alkalmazott változás és válságkezelési intézkedéseket és ezek sikerességét. Stratégiai beszerzőként a vállalatnál dolgozva ezeket az intézkedéseket a saját bőrömön tapasztaltam. A Resideo 2018-ban jött létre, amikor a Honeywell nemzetközi multinacionális vállalat úgy döntött, hogy eladja az egész lakossági szektort érintő portfólióját. Ennek következtében megalakult a Resideo, a tőzsdén bejegyzett multinacionális vállalat, és a magyarországi leányvállalata a Resideo Kft. A vállalat tevékenységi köre mérőműszergyártás, termékei vízszelepek és szabályozók, gázszelepek és energiaszabályozók, okosotthon eszközök és biztonsági berendezések. Címe: Nagykanizsa, Récsei út 9. A vállalatnak a megalakulást követően le kellett válnia a jogelődje rendszereiről, aminek a keretében új rendszereket is bevezettek. A kommunikáció eszközeit a vállalat kiemelkedően jól használta, a bevezetés megkezdése elött és azt követően is folyamatosan tájékoztatták a dolgozókat, folyamatosak voltak az oktatások. Megkezdődött a szervezeti átalakulás. Ennek keretében a Kutatás és Fejlesztési osztály létszámát jelentősen lecsökkentették, az anyagellátásért felelős két osztály, a SIOP és a SOURCING feladatkörében történt változás. A megrendelések teljeskörű kezelése a SIOP-hoz került át.  A válság kitörését követően a vállalat azonnali intézkedéseket vezetett be. A távolkeleti anyagok tárolására használt 3PL raktárban a készletszinteket megemelte, áttért a rövidebb, de sokkal költségesebb légi szállításra. Létrehozta a cég a kimondottan nyersanyagok keresésével foglalkozó csoportot. A vállalat elkezdett alternatív alapanyagokat keresni, de a jóváhagyások lassan mentek a K+F osztály alacsony létszáma miatt. A válság közben volt egy időszak amikor az egész világot érintő gazdasági leállások miatt a vállalat is két hétre leállt. Preventív válságkezelésként azonban nem volt létszámleépítés, megtartotta a vállalat a dolgozókat, készülve a termelés későbbi újra indulására és felfutására.  Összességében elmondható, hogy a válságkezelési intézkedések csak részben voltak sikeresek. A vállalat kommunikációja a válságkezelés alatt kifejezetten jól működött, folyamatos volt a tájékoztatás. Követte a válságmenedzsment alapvető folyamatát. Probléma felismerése, probléma azonosítása, válságstáb létrehozása, azonnal és gyors, akár radikális döntések meghozatala. A gyors és azonnali döntések helyesek voltak, azonban a korábbi rossz stratégia döntéseknek köszönhetően (bizonyos osztályok létszámának a csökkentése) és a helyi indirekt állomány túl alacsony létszámának a következtében kivitelezésük csak részben sikerült. A válság rávilágított a vállalat folyamatinak a hibáira, amiknek a korrigálása elkezdődött. Ezek a korrekciós lépések a mindennapi működést stabilabbá fogják tenni, illetve egy jövőbeli válság esetén a válságkezelés hatékonyságát növelni fogják.

Intézmény

Pannon Egyetem

Kar

Gazdálkodási Kar Zalaegerszeg

Tanszék

Logisztika és Menedzsment Informatika Tanszék

Szak

gazdálkodási és menedzsment

A képzés szintje

alapképzés

Konzulens(ek)

Konzulens neve
Konzulens típusa
Beosztás, tudományos fokozat, intézmény
Email
Fitos Krisztián
Külső
NEM RÉSZLETEZETT
NEM RÉSZLETEZETT
Jármai Erzsébet Mária, Dr.
Belső
főiskolai tanár; Logisztika és Menedzsment Informatika Tanszék; GKZ

Mű típusa: diplomadolgozat
Kulcsszavak: Covid19 koronavírus-járvány, döntés - döntéshozatal, ellátási lánc - ellátó hálózat, stratégia, válságkezelés - válságmenedzsment, változásmenedzsment
SWORD Depositor: SWORD
Felhasználói azonosító szám (ID): SWORD
Dátum: 29 Jún 2022 11:58
Utolsó módosítás: 29 Jún 2022 11:58

Actions (login required)

Tétel nézet Tétel nézet