A társadalmi felelősségvállalás jelentősége. CSR vizsgálata az OTP Bank stratégiájában

Pál Otília (2021) A társadalmi felelősségvállalás jelentősége. CSR vizsgálata az OTP Bank stratégiájában. Gazdálkodási Kar Zalaegerszeg.

[thumbnail of töreki_otília_2021máj.pdf] PDF
töreki_otília_2021máj.pdf
Hozzáférés joga: Csak nyilvántartásba vett egyetemi IP címekről nyitható meg

Download (3MB)

Absztrakt (kivonat)

Vállalati társadalmi felelősségvállalás. Nem sokszor hallani ezt a kifejezést hétköznapjainkban. Tőlünk nyugatabbra jobban a mindennapok részét képezi, nálunk is rengeteg ismeretanyag áll rendelkezésre e témában. Szakdolgozatom keretei közt ezt a témát jártam körül, kutatásomat ebben az irányban folytattam. Az ismeretszerzés, a kutatás, majd az összefüggéskeresés céljára az OTP Bankot választottam, ami hazánk egyik piacvezető bankja, sőt a közép- és kelet európai régió meghatározó pénzügyi szolgáltatócsoportja (2019-ben tizenkét országban 19 millió ügyfelet szolgált ki az OTP Csoport), így talán náluk lehet a magyarországi helyzetet a legobjektívebben felmérni. Ezen kívül ez a bank számos és szerteágazó társadalmi felelőségvállalási projekttel foglalkozik, ami szintén egy pozitív szempont a téma vizsgálata szempontjából is. Az előzetes irodalomkutatás során kirajzolódott már a kép – ami a tapasztalataimmal is összecsengett - hogy sajnos nálunk nem fordítanak a kicsi- és közepes méretű cégek e témára kellő figyelmet. Indokként a téma általuk vélt, esetleg nem látott hasznosságát, vagy pedig saját lehetőségeik hiányát hozzák fel leggyakrabban. Pozitívabb a helyzet a nagyobb cégek esetén, ők általában valóban hisznek az általuk támogatott programokban, belátják ezek hosszútávú előnyeit. Ennek tükrében állítottam össze kutatási tervemet, amiben a lakosság viszonyulását szerettem volna felmérni a vállalatok társadalmi felelőségvállalásával szemben. Ehhez egy kérdőívet állítottam össze demográfiai és témaspecifikus kérdésekkel. Ezek értékelésével az előzetes várakozások figyelembevételével igyekszem rávilágítani a helyzet jelenlegi problémáira, gyengeségeire, és próbálok fejlesztési javaslatokat tenni. Közel 100 kitöltött kérdőív érkezett vissza hozzám, amik alapján kijelenthető, hogy a CSR fogalma többé-kevésbé kevésbé jól ismert Magyarországon. Viszont az ismeretek kevertek, rosszul összekapcsoltak, hibásan értelmezettek. Meglátásom szerint ennek jelentősebb léptékű javulása csak generációváltással mehet végbe, javítására történő törekvések rövid- és középtávon kevés eredménnyel kecsegtetnek. A társadalmi felelősségvállalás jelenleg gyengén priorizált tényező pénzintézet választásnál. Itt a témával szemben szkeptikus csoportot a téma magyarázóbb bemutatásával lehetne bevonni középtávon. A másik csoport - a bizonytalankodók - pedig jó eséllyel vennék fel ezt szempontjaik közé, ha több és pontosabb információ jutna el hozzájuk. Társadalmi felelősségvállalás szempontjából a vizsgált pénzintézet hiteles a saját és más bankok ügyfelei körében is. Ez összhangban van az OTP egyéb téren meglévő elismertségével a lakosság körében. A CSR nem értelmezhető csupán a vállalatok szemszögéből, hiába érnek el látványos eredményeket. A látvány mellett fontos a hang is, hogy megfelelő hangot adjon a cég a tevékenységének és hogy ez összhangban legyen a társadalom igényeivel. Ameddig nem épül be a társadalmi felelősségvállalás a köztudatba, addig a cégek részéről minden e téren tett erőfeszítés csekély hatékonysággal fog működni. Összességében úgy vélem, hogy jelenleg már jól dolgoznak CSR témában a nagyvállalatok Magyarországon, de most a kommunikációt és a reklámtevékenységet is fel kellene zárkóztatniuk, hogy munkájuk eredménye beérjen.

Intézmény

Pannon Egyetem

Kar

Gazdálkodási Kar Zalaegerszeg

Tanszék

Logisztika, Menedzsment Informatika Tanszék

Szak

gazdálkodási és menedzsment

A képzés szintje

alapképzés

Konzulens(ek)

Konzulens neve
Konzulens típusa
Beosztás, tudományos fokozat, intézmény
Email
Axnix Judit
Külső
NEM RÉSZLETEZETT
NEM RÉSZLETEZETT
Jármai Erzsébet Mária, Dr.
Belső
Főiskolai docens; Logisztika, Menedzsment Informatika Tanszék; GKZ

Mű típusa: diplomadolgozat
Kulcsszavak: fenntarthatósági jelentés, kérdőíves vizsgálat, OTP Bank Nyrt., pénzintézet, vállalati társadalmi felelősségvállalás - Corporate Social Responsibility - CSR
SWORD Depositor: SWORD
Felhasználói azonosító szám (ID): SWORD
Dátum: 21 Szep 2021 13:04
Utolsó módosítás: 17 Okt 2024 07:55

Actions (login required)

Tétel nézet Tétel nézet