Zsebünkben a bankunk- kihívások és lehetőségek

Nagy Réka (2021) Zsebünkben a bankunk- kihívások és lehetőségek. Gazdálkodási Kar Zalaegerszeg.

[thumbnail of nagy_réka_2021máj_titkos.pdf] PDF
nagy_réka_2021máj_titkos.pdf
Hozzáférés joga: Csak az archívum karbantartója nyithatja meg (titkosított dolgozat - engedéllyel) until 31 Május 2031.

Download (1MB)
[thumbnail of nagy_réka_2021máj_titkos_kutathatósági_embargó_kérelem.pdf] PDF
nagy_réka_2021máj_titkos_kutathatósági_embargó_kérelem.pdf
Hozzáférés joga: Csak nyilvántartásba vett egyetemi IP címekről nyitható meg

Download (146kB)

Absztrakt (kivonat)

Összességében elmondhatom, hogy kutatásom eredményes volt, hiszen elsődleges felvetésem bebizonyosodott, miszerint az elektronikus bankolás területe egy olyan úton indult el, amely segítségével megkönnyíthetjük mindennapjainkat, azonban a fejlesztések területe még széleskörű. Fontosnak tartottam egy olyan téma kidolgozását, mely a mai modern világban érinti mindennapjainkat. Egyre több csatornából halljuk az újabbnál újabb fejlesztéseket, és erre nekünk nyitottnak kell lennünk. Ezeket az innovációkat azonban mi nem tudjuk, és nem is kell megállítanunk, hiszen ez a jövő áll előttünk, hogy minél egyszerűbben éljük életünket. Ezen a területen azonban elég nehéz vezető brandet alkotni, de véleményem szerint, ha sikerül egy olyasfajta fejlesztést véghez vinni, melyre az emberek kíváncsiak és értelmet nyer életükbe, akkor a siker útján indulunk el felfelé. Az elektronikus bankolás innovációi és a fintech cégek a jövő, és nekünk nyitottnak kell lennünk feléjük. Tehát elmondhatjuk, hogy rohamos tempóban fejlődik az elektronikus bankolás. Akár napról napra is jelentős változásokat figyelhetünk meg a banki szektorban. A mai világban már elengedhetetlen a digitális csatornák alkalmazása. A fejlődésnek köszönhető, hogy a fizetés napról napra könnyebbé válik. A legmodernebb eszközökön már bárhol vagyunk már mindent el tudunk érni a felhasználó barát felületeken. A pénzügyi szektoroknak továbbra is fejlődni kell, hogy a versenyben tudjon maradni. A jövőben kijelenthetjük, hogy talán „megszűnik a készpénz”. A digitális bank kiemelt ügyfélélményt nyújt, hiszen kényelmesen elérhető, gyors a kiszolgálás, ügyfélközpontú is, mert minden csatornán könnyen áttekinthetően nézhetjük át a folyamatokat. A digitális bank belső folyamatai is jelentősen javulnak, mert Big Data értékesítés van jelen, ez egy gyorsan alkalmazkodó szervezet, költséghatékony és papírmentes folyamatok vannak jelen. Dolgozatom első felében a bankok digitalizációs útjáról írtam, melyben láthatjuk, hogy a közeli távú fejlődésükben egyre nagyobb hangsúlyt kap a termékkínálat digitalizációja. Az azonnali fizetést pedig már be is vezették 2020-ban. Az online felület könnyebb átláthatóságát a bankok több lehetőséggel is támogatják, és ezért minél több célt valósítanak meg, hogy az ügyfeleknek könnyebb legyen a felület kezelése. Azt is láthatjuk, hogy hasznosnak bizonyulnak az innovációs fiókok. Következő fejezetemben bemutattam a mobilbanki szolgáltatásokat továbbá részleteztem a pénzügyi intézmény fogalmát, valamint az elektronikus banki szolgáltatásokat melyek a következők: Tele-banking, Internet banking - Home Banking, Office Banking, Mobilbank. Az elektronikus bankolás magában foglalja mindazokat a szolgáltatásokat, amelyeket a bankok telefon, illetve internet segítségével kínálnak. A legfontosabb, illetve legfőbb célja az információnyújtás. Ezután tettem egy kis kitérőt, hogy mikor is alakult ki valójában az elektronikus bankolás, majd részleteztem, hogy mik is a lépései az internetbanki belépésnek, továbbá, hogy mikkel rendelkezzünk adataink megóvása és biztonsága érdekében. Fontosnak tartottam elmondani az előnyeit, illetve hátrányait. A legnagyobb előny az, hogy nem kell nagy összegű készpénzt maguknál tartani, valamint bárhol, bármikor elérhető. Hátrány viszont, hogy fokozhatja az illetéktelen hozzáférést is. Ezután rátérek az alkalmazási területeire és részletezem, hogy mit is jelentenek az egyes területek. Következő fejezetemben a gyakorlati oldalról közelítettem meg az OTPdirekt szolgáltatásokat, majd felvázoltam, hogy hogyan is néz ki az OTPdirekt felépítése, majd felsoroltam a két fő szolgáltatást az alap- illetve a kiegészítő szolgáltatásokat. Alapszolgáltatások közé tartozik telefonos ügyintézői szolgáltatás, internetes szolgáltatás, valamint az Electra Terminál. Kiegészítő pedig: mobiltelefonos szolgáltatás, Bróker szolgáltatás, SmartBróker szolgáltatás, SmartBank szolgáltatás és a Mobil eszközre optimalizált internetbanki felület. Ezek után minden szolgáltatást részletesen bemutattam. Fontos kiemelni, hogy a telefonon elérhető szolgáltatások keretében a telefonos ügyintézői és az automata telefonos szolgáltatás keretében egyszerűen és gyorsan tájékozódhat bankszámla egyenlegéről a nap 24 órájában. Az internetes szolgáltatásnál kitértem arra, hogy a szolgáltatásnál használt azonosítók mit is jelentenek, a HAZ egy 6 vagy 7 jegyű internetes azonosító melyet a szerződés megkötésekor a rendszer automatikusan generál, illetve van még a titkos jelszó, a számlaszám és a mobil aláírás mely az OTP Bank által, az ügyfél által megadott telefonszámra küldött, egyszer használatos, 8 jegyű számsor. A mobiltelefonos szolgáltatásnál fontosnak tartottam leírni a 4 fajta Kontrollszolgáltatásokat melyek a következők: KártyaKontroll, Beszedés Kontroll, SzámlaKontroll és az Értékpapír Kontroll. Az OTPdirekt Bróker szolgáltatásnál fontosnak tartottam kiemelni az előnyeit, hogy teljeskörű, takarékos, valamint gyors és egyszerű. A SmartBank minőségi szoltatásnál érdemes tudni, hogy milyen kedvelt szolgáltatás, a szerződések száma 2011-től milyen nagy számban növekedtek. Itt beszélek az azonosító adatokról, mit is nyújt ez az alkalmazás az ügyfeleknek. A SmartBrókernél kitértem az azonosítással és azonosítás nélkül használt funkciókra, valamint a Simple applikációról is szót ejtettem. Majd a nagybanki vállalatok mobilbanki alkalmazásokon elért szolgáltatásokat hasonlítottam össze. Mivel az elektronikus bankolás elterjedése, használata szűkebb környezetemben is nagyon elterjedt, dolgozatomat egy saját kérdőíves elemzéssel egészítettem ki. A felmérésből kiderült, hogy mindenki hallott már az internetbanki szolgáltatásról, de csak 95%-a rendelkezik vele. Válaszadók több, mint fele a személyes ügyintézést részesíti előnyben, illetve pár ember azt a választ adta, hogy nem tartja biztonságosnak. Az emberek nagyon minimális százaléka keresi fel minden nap bankját személyesen, a jellemző, hogy évente, továbbá fél- és negyedévente mennek ügyet intézni. Nagyon fontos kérdés, hiszen az egész szakdolgozatom erről is szólt, hogy mobilján keresztül bankol-e, illetve rendelkezik-e mobilbanki szolgáltatással bankjánál? A válaszadók 88%-a rendelkezik mobilbanki szolgáltatással. Az is kiderült, hogy a legtöbben az átutalás, vásárlás/feltöltés, valamint a lekérdezés funkciót használják. A megkérdezettek 13,7%-a igényelt már internetbankon keresztül folyószámlahitelt, bankkártyát, gépkocsinyeremény-betétkönyvet, valamint személyi kölcsönt. Az emberek a befektetési ügyek intézésénél továbbra is a személyes ügyintézését részesítik előnyben, a megkérdezettek 16,5%-a vallotta ezt. A betét lekötésnél pedig kicsit alacsonyabb a százalék ez csak 15,6%. Legfőbb vonzerőnek azt tartják az emberek, hogy gyors, időt megtakarító 34,4% kényelmes 19,7%, továbbá bármikor elérhető 43,1%. A megkérdezettek 41,7 %-a szerint teljesen biztonságos az internetbankolás, továbbá 55%-uk szerint minden banki szolgáltatás elérhető lesz a jövőben online, és 27,1% úgy gondolja, hogy nem kockázatos az online bankolás. Majd utolsó pontomban kitértem a jövőképre, melynél szót ejtek arról, hogy mi is várható a jövőben az elektronikus bankolási szokásokról.

Intézmény

Pannon Egyetem

Kar

Gazdálkodási Kar Zalaegerszeg

Tanszék

Pénzügy és Gazdálkodás Tanszék

Szak

pénzügy és számvitel

A képzés szintje

alapképzés

Konzulens(ek)

Konzulens neve
Konzulens típusa
Beosztás, tudományos fokozat, intézmény
Email
Balázsné dr. Lendvai Marietta
Belső
Főiskolai docens; Logisztika, Menedzsment Informatika Tanszék; GKZ
Kiss Andrea Erzsébet
Külső
NEM RÉSZLETEZETT
NEM RÉSZLETEZETT

Mű típusa: diplomadolgozat
Kulcsszavak: digitalizálás - digitalizáció, e-bank, elektronikus bankolás, internetbank, mobilbank, OTPdirekt
SWORD Depositor: SWORD
Felhasználói azonosító szám (ID): SWORD
Dátum: 21 Szep 2021 13:04
Utolsó módosítás: 17 Okt 2024 08:00

Actions (login required)

Tétel nézet Tétel nézet