A helyi termékek szerepe a gazdaságban

Szakál Szabina (2020) A helyi termékek szerepe a gazdaságban. Gazdálkodási Kar Zalaegerszeg.

[thumbnail of szakál_szabina_2020máj.pdf] PDF
szakál_szabina_2020máj.pdf
Hozzáférés joga: Csak nyilvántartásba vett egyetemi IP címekről nyitható meg

Download (1MB)

Absztrakt (kivonat)

Az emberek életében napjainkban nagyon fontos szerepet tölt be egészségmegőrzés és a fenntarthatóság iránti érdeklődés. A kor gyors fejlődése az életünk minden területére hatással van. A fejlődéssel együtt bővült a termékkínálat az áruházakban, a külföldi importtal a boltok garantálni tudják, hogy minden élelmiszer egész évben elérhető legyen, ne csak szezonálisan. A távolról hozott termékek viszont bizonytalan minőséget és nagyobb környezetszennyezési lehetőséget hordoznak magukban. Mozgalmak indultak az ezredforduló határán a helyi termékek előnyeinek népszerűsítésére, elmondható, hogy napjainkban már ezen termékek óriási népszerűségnek örvendenek. A minőségen, megbízható származási helyen felül a helyi termékek a lokális gazdaság mozgató rugói. Munkahelyeket teremtenek, biztosítják a települések önfenntartását, vásárlásukkal a helyi gazdaságot támogatjuk. Dolgozatomban bemutattam a helyi termékek fogalmát, történelmét, besorolási rendszereit, részletezve a védjegyes megjelöléseket, mely még nagyobb biztonságot jelent a fogyasztók és termelők számára. Elmondtam milyen értékesítési felületek állnak a termelők rendelkezésére, a modern és hagyományos termékértékesítés formáit egyaránt. Ezenfelül felsoroltam a termelők számára az értékesítést és termelést segítő pályázatokat. Őrségi származásúként külön kitérek az őrségi helyi termékekre, külön bemutatva az élelmiszereket és a hagyományos kézműves termékeket. Vizsgálódásom során kérdőíves kutatással vizsgáltam a vásárlói és a termelői oldalt, főképp az érdekelt, hogy milyen előnyei és hátrányai vannak a helyi termékeknek, milyen termékek iránt érdeklődnek leginkább a fogyasztók, a termelők milyen értékesítési platformokat használnak, milyen fizetési lehetőséget biztosítanak a vásárlók számára, hogy képzelik el, mekkora lesz a jövőben az érdeklődés ezen termékek iránt. Mélyinterjút készítettem egy őrségi kézműves termelővel, aki beszélt az általa használt értékesítési felületekről, a helyi termékek jövőjéről. Az eredmények által elmondható, hogy a zöldség és gyümölcsfélék, húskészítmények, tejtermékek, lekvárok és szörpök a legkeresettebbek a fogyasztók körében. A helyi termelők egyelőre a hagyományos értékesítési lehetőségeket használják elsősorban, de mutatkozik érdeklődés a modernebb megoldások felé is. Úgy gondolom a jövőben számos online lehetőséggel tudják növelni az értékesítők a vásárlóik körét, termékeik népszerűségét. A kutatásaim alapján felállítottam a helyi termékek SWOT analízisét, véleményem szerint nagyon sok lehetőség rejlik a jövőben ezen termékekben, nagyban hozzá járulhatnak a falvak megélhetéséhez, önfenntartásához. Elmondható, hogy a helyi termékek vásárlásával a helyi gazdaságot, magyar termelőket, családokat támogatunk. Segítségükkel teszünk egy lépést a környezetvédelme felé, hiszen a kis szállítási távolságokkal, a csomagolóanyagok és vegyszerek kiküszöbölésével sokat tesznek a termelők a környezetünkért. Ezenfelül a termékek tartósítószer és adalékanyagmentesek, frissen kerülnek az asztalra, így az egészséges étrendbe is beilleszthetők. A kézműves termékek hagyományos eljárásokkal készülnek, tovább örökítve a termékek történelmi múltját, vásárlásukkal generációkat támogatunk és fentmaradásukat segítjük elő.

Intézmény

Budapesti Gazdasági Egyetem (a GKZ 2016-2020 között keletkezett dolgozataihoz)

Kar

Gazdálkodási Kar Zalaegerszeg

Tanszék

Logisztika és Menedzsment Informatika Tanszék

Szak

gazdálkodási és menedzsment

A képzés szintje

alapképzés

Konzulens(ek)

Konzulens neve
Konzulens típusa
Beosztás, tudományos fokozat, intézmény
Email
Márkus Mónika
Belső
Oktató, Logisztika és Menedzsment Informatika Tanszék, GKZ

Mű típusa: diplomadolgozat
Kulcsszavak: fogyasztói igények, gazdasági hatás, hagyományok, helyi termék, kistermelő, kérdőíves vizsgálat, mélyinterjú, piac - piaci környezet, termelői piac, hatás - hatásvizsgálat - hatáselemzés
SWORD Depositor: Felhasználók 13380 nem található.
Felhasználói azonosító szám (ID): Felhasználók 13380 nem található.
Dátum: 17 Jún 2020 18:04
Utolsó módosítás: 05 Júl 2022 12:49

Actions (login required)

Tétel nézet Tétel nézet