A Zala Megyei Szent Rafael Kórház beszerzési- és készletgazdálkodás folyamatai

Németh Zsolt (2019) A Zala Megyei Szent Rafael Kórház beszerzési- és készletgazdálkodás folyamatai. Gazdálkodási Kar Zalaegerszeg.

[thumbnail of németh_zsolt_2019máj_titkos.pdf] PDF
németh_zsolt_2019máj_titkos.pdf
Hozzáférés joga: Csak az archívum karbantartója nyithatja meg (titkosított dolgozat - engedéllyel) until 31 December 2028.

Download (4MB)

Absztrakt (kivonat)

A beszerzés, a készletgazdálkodás egy változatos, nap mint nap megújuló munkakör – nem csak egy piaci cég, vállalat, de a közszféra intézményeinek életében is. Rengeteg feladat tartozik ide, melyek szorosan összefüggenek, de mégis szerteágazóak. Ez a színes, kihívásokkal teli terület lett szakdolgozatom témája, bemutatva, hogyan is zajlik ez egy közintézmény, jelen esetben a Zala Megyei Szent Rafael Kórház életében. A kórház működési rendszerében, bár egészségügyi terület, mégis az egyik legfontosabb terület a beszerzés. Hiszen akárcsak a cégek életében, itt is legalább annyira fontos, hogy a megfelelő termék, a megfelelő mennyiségben és időben rendelkezésre álljon: beszerzés nélkül nincs eszköze az orvosoknak sem a gyógyításban. E terület fontossága miatt is választottam ezt témának, mivel a megszokott piaci helyzettől több okból kifolyólag is eltér. Mivel közfinanszírozott intézmény, emiatt kötöttebb, nagyobb jogszabályi szabályozottság jellemzi, ugyanakkor rendkívül rugalmasnak is kell lennie, hiszen mégis csak a gyógyítás, a beteg az első. A nagymértékű szabályozottság miatt, arra próbálok választ találni, hogy a beszerzés gyorsabbá és minőségileg jobbá tehető-e, ha a törvényi szabályozottság engedékenyebb lenne. Emellett az intézményen belüli igénylés, így a beszerzendő termékek mennyisége és beszerzési ideje jobban tervezhetőbbé tehető-e, ha az egész folyamatot elektronikussá tesszük. Fontos kérdés a beszerzett termékekkel való gazdálkodás is: saját belső vonalkód rendszer kiépítése lehetővé teszi-e, hogy a raktárból kikerült termék és annak felhasználása nyomon követhető-e, illetve ezáltal a beszerzendő mennyiségek optimalizálhatók és a költségek csökkenthetők lesznek-e. Szakdolgozatom során arra keresem a választ, hogy • az intézményen belüli döntési (aláírói) jogkör és a beszerzési értékhatárok milyen függési viszonyban vannak egymással, illetve ez a kapcsolat milyen mértékben befolyásolja a beszerzés területén szükséges rugalmasságot. • a beszerzési értékhatárokhoz tartozó vizsgálati feltevésem, hogy a törvény által előírt közbeszerzési értékhatárok és a beszerzések valós értéke megfelelő viszonyban állnak-e egymással. • a kórház digitális nyomon követési rendszerének hatékonysága megfelelő-e a kor elvárásainak. • továbbá, hogy napjaink egyik legnagyobb magyarországi problémája, a munkaerőhiány, a fluktuáció hogyan befolyásolja a beszerzés folyamatait intézményen belül. Dolgozatomban a kórház történetének és felépítésének bemutatása után a Beszerzési és készletgazdálkodási Osztály feladatait mutatom be. Külön fejezetben foglalkozok a kórház Számviteli politikájával, valamint itt kerül bemutatásra az intézmény által használ CT-EcoSTAT rendszer is. Részletesen megvizsgáltam a beszerzés általános folyamatait, a rendeléseket, valamint a beszerzési eljárások menetét, jogszabályi követelményeit az intézmény szabályzataival összhangban. Bemutattam a fluktuáció hatásait a beszerzés életére, a beszerzési folyamatokra nézve. A megrendelt, beérkezett termékeket a több részre osztott raktárrendszer kezeli. A kórházi raktárrendszer rövid bemutatása után megvizsgáltam a raktári árukezelési folyamatokat, a termékek nyomon követését a végfelhasználásig, az EcoSTAT raktár modulját. Külön említést tettem a kórházi tárgyi eszközök kezeléséről. Ezek esetén a bevételezést a Raktáriroda, az értékadást a Pénzügy és Számviteli Osztály végzi. Külön folyamatban indítható az eszközök selejtezése. Összességében arra a következtetésre jutottam, hogy a Zala Megyei Szent Rafael Kórház, közfinanszírozott egészségügyi intézmény lévén, beszerzési folyamataiban a jogszabályi előírások miatt nem tud kellő rugalmasságot alkalmazni, így a piaci alapon működő cégekhez képest nem túl versenyképes a beszerzés területén. A jogszabályi környezet, illetve a kórház fejlesztésre szoruló digitális nyomon követő rendszere a kórház költségvetésében jelentős plusz kiadásokat, ráfordításokat eredményez. Utóbbi a kor színvonalától valamelyest elmarad, így a felhasználás, az anyagszükséglet nem a valós képet mutatja, csak egy ahhoz közeli állapotot. A munkaerő állományában bekövetkező fluktuáció a piaci alapon működő cégekhez hasonlóan itt is jelentős többletköltséget eredményez a folyamatok lassítása mellett.

Intézmény

Budapesti Gazdasági Egyetem (a GKZ 2016-2020 között keletkezett dolgozataihoz)

Kar

Gazdálkodási Kar Zalaegerszeg

Tanszék

Pénzügy és Gazdálkodás Tanszék

Szak

pénzügy és számvitel

A képzés szintje

alapképzés

Konzulens(ek)

Konzulens neve
Konzulens típusa
Beosztás, tudományos fokozat, intézmény
Email
Kiss Gábor
Belső
mesteroktató
Nagy Anikó
Külső
NEM RÉSZLETEZETT
NEM RÉSZLETEZETT

Mű típusa: diplomadolgozat
Kulcsszavak: számviteli politika, beszerzés, értékhatár, digitális nyomonkövetés, Közbeszerzési és Ellátási Főigazgatóság - KEF, Büntetés-végrehajtás Országos Parancsnoksága - BVOP (Budapest), Zala Megyei Szent Rafael Kórház (Zalaegerszeg)
Felhasználói azonosító szám (ID): Felhasználók 45 nem található.
Dátum: 16 Máj 2019 11:34
Utolsó módosítás: 26 Ápr 2022 11:06

Actions (login required)

Tétel nézet Tétel nézet