Mándli Eszter (2018) Pénzügyek egy érintésre, avagy terítéken a mobilbankolás. Gazdálkodási Kar Zalaegerszeg.
PDF
mándli_eszter_2018jan.pdf Hozzáférés joga: Csak nyilvántartásba vett egyetemi IP címekről nyitható meg Download (2MB) |
Absztrakt (kivonat)
Szakdolgozatomban a bankszektorban jelentkező digitális forradalom vívmányait vizsgáltam, elsősorban a bankszolgáltatások tekintetében. Az elmúlt évtizedben a technológia nagy ütemű változása volt megfigyelhető, amelynek hatását a pénzügyi szektorban is érzékelhetjük. A digitalizáció a pénzforgalomban és a pénzügyi infrastruktúrákban is változásokat hozott, megváltoztatva ezzel a bankszektort és annak versenyképességét is. A technológiai innováció lehetőséget ad a pénzügyi szektorban megjelenő új szereplők számára. Dinamikus mindennapjaink és a technológiai fejlődésének hatására egyre nagyobb számban jelennek meg a személyes kapcsolatot nélkülöző szolgáltatások. Hazánkban az impersonal banki szolgáltatásokat jelenleg egy szűk, informatikailag képzett kör használja, mely kör dinamikusan bővül, ezért láttam szükségesnek a mobil banki szolgáltatások vizsgálatát. A mobilbankolás, mint innovatív fizetési megoldás már jelen volt a piacon, fontossága azonban most vált jelentőssé. Az emberek a pénzügyeik intézésénél egyre gyakrabban választják a mobil alkalmazásokat, folyamatosan nő azon ügyfelek köre, akik átutalásra is használják mobiltelefonjaikat. A mobil banki szolgáltatásoknak köszönhetően lehetőség van növelni az ügyfélkapcsolatot, valamint szorosabbá fűzni az ügyfélhűséget. Ezen szolgáltatások fontosságát a hitelintézetek nagy része felismerte. A mobilbanki applikációk kifejlesztése elsődlegesen a versenyképesség megtartásának érdekében, illetve a kor igényeinek a kielégítése szempontjából került bevezetésre. A mobilos alkalmazások az egyes bankoknál nagyon hasonlóak. A számlaegyenleg és a számlatörténet lekérdezése, az átutalások kezdeményezése, az ATM- és fiókkereső valamint a bankkártyákkal kapcsolatos beállítások módosítása mindegyik bank által kínált szolgáltatásban elérhetőek. Némely alkalmazás különlegessége az elektronikus csekkbeolvasó, továbbá elérhetőek olyan funkciók is, amelyekkel a partner telefonszámának ismeretében kezdeményezhető átutalás. Szembetűnő különbség a bankok kínálata között egyrészt az alkalmazások megjelenítésében rejlik. Egyes bankok a letölthető applikációkat, más bankok a mobilböngészőre optimalizált megoldásokat részesítik előnyben. A szekunder kutatásból levont következtetésem szerint a mobilbankolás fejlődő és gyorsan bővülő terület, amelyet az idősebb korosztály mellett elsősorban a fiatal generáció használ. A nemzetközi források igazolták a kezdeti, az ügyfelekkel való nehéz elfogadtatást. A személyek mérlegelik az elektronikus banki alkalmazások igénybe vételével elért hasznosságot, a felmerülő költség tényezőket, valamint a biztonságos használatot is szem előtt tartják. Ezek a létező és a mérlegelés tárgyát képező tényezők közül csak néhányak. Egyes tanulmányok szerint a demográfiai adottságok is befolyásoló erővel bírnak. A primer kutatásból levont következtéseim a mintára nézve nem mindenben hasonló a szekunder kutatáshoz. Az eredmények bemutatása előtt szeretném kiemelni, hogy a mobil banki alkalmazások használatával kapcsolatos megállapítások csak a mintára érvényes következtetések. A mobilbankolást legtöbben pozitívnak ítélték és a pénzügyi szektorban megjelenő digitalizációt is. A hipotézisvizsgálat során megállapítottam, hogy a demográfiai tényezők a mobilbankolás használatára nincsenek hatással, tehát a megkérdezettek neme, életkora, lakóhelye és az iskolai végzettsége sem befolyásolja a mobilbankolási hajlandóságot. A következtetés az, hogy nemtől, életkortól, iskolai végzettségtől és lakóhelytől függetlenül használják a mobileszközökre írt pénzügyi szolgáltatásokat. A mobil banki alkalmazások gyakori használata kedvező kapcsolatot mutat a személyek pénzügyi szokásaival. Ezáltal a mobil banki applikációkat használók több ellenőrzést gyakorolnak a pénzügyeik felett, gyorsabban egyenlítik ki számláikat és gördülékenyebben gondoskodnak pénzügyeikről. Azok a megkérdezettek, akik nem használják az alkalmazásokat, elsősorban azért nem teszik, mert nincs ilyen szükségletük, valamint bizalmatlanok az informatikai rendszer által garantált biztonsági paraméterekkel szemben. A kérdőívet kitöltők a pénzügyi szektor digitalizációját többnyire hasznosnak tartják, és értékelik a gyors és kényelmes lehetőségeket. Az internetbank használatát sokan kényelmesebbnek ítélik, és amíg a mobilbankolás nem nyújt egyszerűbb és jobb szolgáltatást, addig a váltás nem garantált. A pénzügyi intézmények közötti verseny nagyon éles, hiszen egyes szolgáltatók a más banknál szerződött ügyfél számára is lehetőségeket kínálnak, ugyanakkor az elmúlt években megjelenő innovatív fintech társaságok is hozzájárulnak a piaci átrendeződéshez. A pénzügyi szektor digitalizációja a hasznos tényezők mellett több problémát is felvet. Egyértelmű célja a pénzügyi intézményeknek, hogy a digitalizációval költségcsökkenést realizáljanak, az elektronikus szolgáltatások bevezetését követően kevesebb ember fárad be a bankfiókba, ezáltal kevesebb banki alkalmazottra van szükség. Mára már van olyan bank, ahol a számlanyitás megvalósulhat online és hiteligénylés benyújtása elektronikusan is történhet. Fontosnak tartom a személyes banki ügyintézői kapcsolatot a komolyabb pénzügyi döntések meghozatala előtt. Az intézményeknek kezelniük kell a személyes kapcsolat hiányában elmaradó pénzügyi tanácsadást és segítségnyújtást, melynek biztosítása nagy valószínűséggel online felületen is meg fog történni. A mobilbanki szolgáltatásokra a legnagyobb veszélyt az adathalászat és a bankszámlák adatainak az eltulajdonítása jelenti. Összességében megállapítható, hogy a pénzügyi terület kiszélesedni látszik. A pénzügyekben olyan új dolgok jelentek meg, amelyekre korábban gondolni sem mertünk. Ki gondolta volna, hogy virtuális pénzzel lehetőségünk lesz tranzakciót lebonyolítani, mobiltelefonnal, vagy akár okos órával fizetést megvalósítani. Az innovatív cégek megjelenésével a jövőben még érdekes dolgok várhatnak ránk.
Intézmény
Budapesti Gazdasági Főiskola (a GKZ 2015-ig keletkezett dolgozataihoz)
Kar
Tanszék
Menedzsment és Gazdaságinformatikai Intézeti Osztály
Szak
A képzés szintje
mesterképzés
Konzulens(ek)
Mű típusa: | diplomadolgozat |
---|---|
Kulcsszavak: | mobilbank, elektronikus pénzügyi szolgáltatások, innovatív megoldások, elektronikus fizetés - készpénzkímélő fizetés, FinTech - Financial Technology, digitalizálás - digitalizáció, banki szolgáltatások |
Felhasználói azonosító szám (ID): | Felhasználók 45 nem található. |
Dátum: | 10 Jan 2018 15:24 |
Utolsó módosítás: | 26 Ápr 2022 12:31 |
Actions (login required)
Tétel nézet |